LOGIN
התחברות או הרשמה
Avatar
להמשך הרשמה ידנית – לחץ על כפתור ההרשמה, להרשמה/כניסה מהירה בעזרת חשבון רשת חברתית – לחץ על הלוגו בכותרת

אפס סיסמה - שכחתי את שם המשתמש

שם משתמש
סיסמה
זכור אותי

he icon   en icon

בודקים - זכרו כי מדובר באנשים

נכתב על ידי 
שבת, 23 אוגוסט 2014 21:34
דרגו כתבה זו
(3 הצבעות)

בודקים - זכרו כי מדובר באנשים

"זכרו כי מדובר באנשים" (Tony Bruce) – בסופו של יום – כל מוצר ותוכנה מיועד לשרת צרכי אנשים.

לעיתים מדובר בקהל אבסטרקטי שאיננו מכירים באופן אישי ואין לנו גישה אליו, ולעיתים באנשים נגישים שאנו יכולים להגדיר ולזהות וגם לתקשר עמם באופן ישיר.

לא משנה כמה קטע הקוד שלנו נגיש או נסתר מעין כל – בסופו של דבר אלו אנשים אמיתיים אשר יהנו מיכולותיו או יסבלו ממגבלותיו.

ההשפעה יכולה להיות מינורית, כמו התסכול בהמתנה חצי שנייה נוספת עד לקבלת המידע המבוקש, או הכעס הרגעי על כך שתכונה אינה מובנת מאיליה ודורשת קריאת הנחיות שימוש, או השפעה מהותית שעלולה לגרום לאבידות כספיות או חס וחלילה אבידות בנפש.

בסופו של דבר – כל תכונה תורמת למישהו, ולכל באג היכולת לפגוע במישהו.

וכאשר אנו באים להציג באג במערכת – אנו צריכים להתייחס למידה בה הוא יכול להשפיע על האנשים המשתמשים בה.

לעיתים קרובות אנו נהייה היחידים המייצגים את צרכי הלקוחות בפני שאר גופי הפיתוח.

בכדי לייצג את הלקוחות של המערכת נאמנה תחילה עלינו לשקול:

מי יהיו המשתמשים של מוצר או תכונה זו?, מה חשוב לאנשים אלו?

האם נוכל לדמיין מי הם?, מה הם יעשו עם המוצר?, מה ההגדרה שלהם למוצר מועיל ומוצלח?

מה יקשה עליהם או יפגע בהם?, מהן ההשלכות של באג שמצאנו עליהם?, האם מדובר ביחידים או באלפים?

שיקולים אלו ישפיעו על ניתוח הסיכונים שלנו – בבואנו לבחון באגים שנמצא.

לעיתים קרובות רצוי לשחק משחק תפקידים – בו ניתן שמות ואפיון למשתמשים הווירטואליים שלנו – וננסה לחשוב מה סדר יומם, והיכן וכיצד ישתמשו במוצר, כך נוכל למפות את צרכיהם טוב יותר – אלו סיפורי משתמש.

תהליכים אלו יכולים לעזור לנו למפות את האזורים החשובים יותר במוצר – וכך למקד את מאמץ הבדיקות שלנו.

חומר קריאה נוסף:

http://www.mkltesthead.com/2013/07/99-ways-workshop-10-remember-it-is.html

 

נשמח לשמוע רעיונות הערות והארות מכם הקוראים – בחלונית התגובה מטה, ו/או בפורום.

סדרת טיפים זו "כיצד להפוך לבודקים טובים יותר" מתבססת על דיון ב: Software Testing Club

99 Things Testers Can Do To Become Better Testers

ה-eBook החינמי שנוצר בעקבות דיון זה: 99ThingsEbook.pdf

וסדרת פוסטים מאת Michael Larsen בשם: Ways Workshop 99 - בה מיכאל מרחיב על כל אייטם וגם מספק הנחיות כיצד לתרגל הנושא.

 Testing is All About People

 

שונה לאחרונה ב ראשון, 31 מאי 2015 05:29

חובה להיות משתמש רשום במערכת בכדי להגיב - ההרשמה/כניסה בכותרת האתר

חדשות מעולם הבדיקות

  • Five Blogs – 7 May 2021

    The (best) five blogs we can read today. Check them out. 9 Roadblocks to Success Written by: Frank Sonnenberg Limiting Beliefs About Evolutionary Design Written by: Bill Wake How To Compete In A New Era Of Innovation Written by: Greg Satell Your Leadership Is Contagious—Whether You Know It Or Not Written by: Lolly Daskal Are you really a Test Coach? Written by: Maria Kedemo Quote of the day: “Sometimes it seems safer to hold it all in, where the only person who can judge is yourself.” -Sarah Dessen You can follow this page on Twitter

    9.05.2021 | 1:04 קרא עוד...
  • What I Learned When I Developed a Web App

    What I Learned When I Developed a Web App Last week, I released a web application for people to use to practice UI and API automation. It took me about four months to develop, working on weeknights and weekends, and it was quite an adventure! Here are five lessons I learned while developing the app. Lesson One: Software development is hard; really hardYou’ve probably heard this before, and probably from the developers you work with. But unless you’ve actually tried to develop an app yourself, you really don’t know how hard it is. I remember in my early days of software testing, when I would find bugs where field validations weren’t working correctly, and I would assume that the developer just didn’t care. But now that I know just how hard it is to get validations to even work at all, I am really sympathetic! Lesson Two: We have product owners for a reasonTake a moment to appreciate your product owner this week; the work they do is more important than you realize. When I started to work on the front end of my application I didn’t think it would be very complicated because it only has a few simple screens. But as I was coding the pages, I kept coming up with questions about how each page should be connected to the others. Finally I had to stop what I was doing and sketch out wireframes. This is the kind of thing that product owners do for us so that we don’t have to! Lesson Three: Even the[…]

    8.05.2021 | 9:55 קרא עוד...
  • From Member to Mentor and Volunteer to VP: My journey with AST

    From Member to Mentor and Volunteer to VP: My journey with AST Photo by Clemens van Lay on Unsplash ​I am often asked why do I do what I do beyond my full time job. I could simply say it's my passion for software testing but I personally don't find that answer satisfying enough. It's hard to explain what exactly we get by doing certain things when we do it out of pure joy and satisfaction of simply doing it. But if I am to closely look at my journey with Association for Software Testing, I believe I have some answers to that. Back in 2011, when we launched Tea-time with Testers, I started getting in touch with passionate testers and experts from across the globe mainly to collaborate with them for articles or work together with them to practice testing. Interesting enough, there was one thing common between most of these passionate testers (who have made significant contribution to the field of software testing) which was their association with AST. Knowing this was convincing enough for me to checkout what AST was all about and what it has been doing. The member:The fact that non-profit organisation for software testing like AST exists is itself a big relief. The purpose with which we started Tea-time with Testers and the mission and purpose of AST has some much in common. Knowing that back then was a great validation for me as a novice tester with passion for the craft of testing. The people connected with AST had already made big impression on me and there was no[…]

    8.05.2021 | 6:56 קרא עוד...

טיפים

לרשימה המלאה >>