סילבוס CTFL 4.0 - כל מה שהשתנה בין גרסה 3.1 לבין 4.0

 

402

 

גירסת ISTQB® Foundation Syllabus v4.0 הינה גירסת עדכון מז'ורית (major update) המבוססת על תוכנית הלימוד ברמת הבסיס (v3.1.1) ותוכנית הלימוד של בודק אג'ייל Agile Tester 2014. מסיבה זו, אין הערות פרסום מפורטות לכל פרק וסעיף. עם זאת, להלן סיכום השינויים העיקריים. בנוסף, קיים מסמך נפרד של הערות פרסות למהדורה, בו ארגון ®ISTQB מספק מעקב בין יעדי הלימוד (LOs) בגרסה 3.1.1 של תוכנית הלימוד ברמת הבסיס, גרסת 2014 של תוכנית הלימוד של ה-Agile Tester, לבין יעדי הלמידה בגרסה החדשה של תוכנית הלימוד ברמת הבסיס v4.0, המראה אילו יעדי הלימוד (LOs) נוספו, עודכנו או הוסרו.
 

בזמן כתיבת תוכנית הלימוד (2022-2023) נמדד כי ניגשו כבר יותר ממיליון אנשים ביותר מ-100 מדינות לבחינה ברמת הבסיס, ויותר מ-800,000 בודקים הוסמכו ברחבי העולם. הציפייה שכולם קראו את תוכנית הלימוד ברמת הבסיס כדי לעבור את הבחינה, הופכת את תוכנית הלימוד ברמת הבסיס למסמך בדיקות התוכנה הנקרא ביותר אי פעם! עדכון מז'ורי זה נעשה ביחס למורשת זו וכן בכדי לשפר את השקפותיהם של מאות אלפי אנשים נוספים ברמת האיכות שארגון ®ISTQB מספק לקהילת הבדיקות העולמית.
 

בגירסה זו כל יעדי הלימוד (LOs) נערכו מחדש על מנת להפוך אותם ליותר אטומיים, וכדי ליצור מעקב אחד לאחד בין יעדי הלימוד (LOs) והסעיפים של תוכנית הלימוד, ובכך למנוע מצב שבו יהיו תכנים שאין להם LOs מתאימים. המטרה היא להפוך את הגירסה הזו לקלה יותר לקריאה, להבנה, ללמידה ולתרגום, תוך התמקדות בהגדלת התועלת המעשית ובאיזון בין ידע ומיומנויות.
 

מהדורה מז'ורית זו כוללת את השינויים הבאים:

  • הפחתת הגודל הכולל של תוכנית הלימוד
    תוכנית הלימוד אינה ספר לימוד, אלא מסמך המשמש כמתווה עבור המרכיבים הבסיסיים של קורס וכמבוא לבדיקות תוכנה; לרבות באילו נושאים יש להתמקד ובאיזו רמה.
    לכן, יש לשים לב במיוחד לכך:
    • שברוב המקרים הטקסט אינו מכיל דוגמאות. אספקת דוגמאות זוהי משימה שספקי הדרכות וההכשרות נדרשים לספק, כמו גם את התרגילים שיש לבצע במהלך התירגול.
    • שבוצע מעקב ל"רשימת הביקורת לכתיבת תוכנית הלימוד", רשימה המציעה את גודל הטקסט המרבי עבור יעדי הלימוד (LOs) בכל רמת לימוד K-Level
    • K1 = מקסימום 10 שורות, K2 = מקסימום 15 שורות, K3 = מקסימום 25 שורות
  • הפחתת מספר LOs בהשוואה לתוכנית הלימוד של Foundation v3.1.1 ו-Agile v2014
    • 14 LOs של K1 בהשוואה ל-21 LOs שקיימים בגרסה 3.1.1 של ה-FL 
    • 42 LOs של K2 בהשוואה ל-53 LOs שקיימים בגרסה 3.1.1 של ה-FL 
    • 8 LOs של K3 בהשוואה ל-15 LOs שקיימים בגרסה 3.1.1 של ה-FL 
       
  • ישנן הפניות נרחבות יותר לספרים ומאמרים קלאסיים ו/או מכובדים על בדיקות תוכנה והנושאים הקשורים.


שינויים עיקריים בפרק 1 (יסודות בדיקות התוכנה)

  • תת-הסעיף על מיומנויות בדיקה הורחב ושופר
  • התווסף תת-סעיף על הצוות השלם (K1)
  • תת-סעיף עצמאות הבדיקות הועבר מפרק 5 לפרק 1


שינויים עיקריים בפרק 2 (בדיקות לאורך מחזור חיי פיתוח תוכנה)

  • תתי-הסעיפים 2.1.1 ו-2.1.2 שוכתבו ושופרו, וה-LOs התואמים עודכנו
  • התמקדות רחבה יותר בפרקטיקות כמו: גישת בדיקות תחילה (K1), הזזה-לשמאל (K2), רטרוספקטיבות (K2)
  • תת-סעיף חדש על בדיקות בהקשר של DevOps (k2)
  • רמת בדיקת האינטגרציה מפוצלת לשתי רמות בדיקה נפרדות: בדיקת אינטגרציה של רכיבים ובדיקת אינטגרציה של מערכת


שינויים עיקריים בפרק 3 (בדיקות סטטיות)

  • הוסר תת-הסעיף על טכניקות סקירה, ביחד עם יעד הלימוד ברמה של K3 (החל טכניקת סקירה)


שינויים עיקריים בפרק 4 (ניתוח ועיצוב בדיקות)

  • בדיקת מקרי השימוש הוסרה (אך עדיין קיימת בתוכנית הלימוד של מנתח בדיקות מתקדם)
  • התמקדות מורחבת בגישה המבוססת על שיתוף פעולה בבדיקות: התווסף יעד לימוד חדש ברמה של K3 בנושא השימוש ב-ATDD כדי להפיק מקרי בדיקה, ושני יעדי לימוד חדשים ברמה של K2 בנושא סיפורי משתמשים וקריטריוני קבלה
  • בדיקה וכיסוי החלטות הוחלפו בבדיקה וכיסוי ענפים (ראשית כיוון, שכיסוי ענפי נפוץ יותר בפועל; שנית, סטנדרטים שונים מגדירים את ההחלטה בצורה שונה, בניגוד ל"ענף"; שלישית, זה פותר פגם עדין אך חמור מגירסת תוכנית הלימוד FL 2018 הישנה שבה נטען ש"כיסוי החלטות של 100% מרמז על כיסוי של 100% של המשפטים" - המשפט הזה אינו נכון במקרה של תוכניות ללא החלטות)
  • שיפור של החלק הקשור לערך המוסף של בדיקת קופסה לבנה


שינויים עיקריים בפרק 5 (ניהול פעילות הבדיקות)

  • תת-סעיף על אסטרטגיות/גישות לבדיקות הוסר
  • התווסף יעד לימוד חדש ברמה של K3 בנושא של טכניקות אומדן להערכת מאמץ הבדיקות
  • התמקדות מורחבת במושגים ובכלים הידועים הקשורים ל-Agile בניהול בדיקות: תכנון איטרציה ושחרור (K1), פירמידת בדיקות (K1) ובדיקות רביעיות (K2)
  • חלק על ניהול סיכונים בנוי טוב יותר, ומתואר על ידי ארבע פעילויות עיקריות: זיהוי סיכונים, הערכת סיכונים, הפחתת סיכונים וניטור סיכונים


שינויים עיקריים בפרק 6 (כלים תומכי בדיקות)

  • התוכן לחלק מבעיות אוטומציה של בדיקות הצטמצם, כיוון שהוא בבחינת ידע מתקדם מדי עבור רמת הבסיס
  • הוסרו החלקים בנושאים של: בחירת כלים, ביצוע פרויקטי פיילוט והכנסת כלים לארגון
     

 

לקישורים נוספים

>> למאמר אודות מטרות הלמידה של בחינת ההסמכה העדכנית.

>> למאמר על איך תוכנית הלימודים מאורגנת של בחינת ההסמכה העדכנית.

>> למאמר אודות השינויים בין גרסה 3.1 לבין גרסה 4.0 של בחינת ההסמכה העדכנית.

>> לסילבוס המתורגם לעברית ניתן להכנס דרך האתר של ITCB.

>> לסילבוס המקורי ניתן להכנס דרך האתר של ISTQB.