כלי ניהול בדיקות PractiTest | ניצן גולדנברג

הכלי משלב בתוכו את תכונות רבות:

  • לוח מחוונים (Dashboard)
  • ניהול דרישות
  • ספריית בדיקות
  • מנות הרצה והרצות
  • ניהול באגים
  • דוחות
  • התממשקות
  • תמיכה בשלל מתודולוגיות פיתוח (מפל מים או אג'ייל)

 

 

לוח מחוונים (Dashboard)

לכלי יש לוח מחוונים אשר נעים לעבוד איתו. ניתן לעצב את הלוח לפי המידע הנחוץ בין אם זה ברמת משתמש או ברמת פרויקט כך שהמידע שמוצג יהיה זמין לכלל חברי הצוות או רק למשתמש מסויים.

יש שימוש בפילטרים אשר מגיעים עם המערכת וניתן גם לייצר פילטרים לפי המידע הנחוץ ולהשתמש בהם להצגת גרפים בלוח המחוונים.

ניתן להוסיף עמודות חדשות ללוח בכדי להגדיל את כמות הגרפים המוצגים.

ניהול דרישות

הכלי מאפשר לנהל את הדרישות / אפיונים בצורה קלה ויעילה. ניתן לאפיין לאיזה ספרינט הדרישה שייכת, לאיזה פיצ'ר או תת פיצ'ר הדרישה שייכת.

ניתן להוסיף קישורים למסמכים חיצוניים. 

בנוסף להוספת הדרישה, ניתן לייצר מקרי בדיקה חדשים או לקשר מקרי בדיקה קיימים על מנת לעקוב אחר רמת הכיסוי של הדרישה בלשונית ה-Traceability.

ספריית בדיקות

ספריית הבדיקות זהן הפיצ'ר המרכזי של כל מערכת לניהול בדיקות, גם בכלי הזה חשבו על דרכים לייעל ולהקל על הבודקים.

ניתן ברמת מקרה הבדיקה לאפיין אם הטסט הינו ידני או אוטומטי או אם הטסט הינו מקרה בדיקה חקירתי (Exploratory).

סוג מקרה בדיקה: Scripted

מקרה בדיקה אשר מתוכנן מבעוד מועד וכולל בתוכו את שלב "יישום הבדיקות" (צעדים מוגדרים כולל ערכים לבדיקה). סוג הבדיקה הזה מתאים למי שעובד בשיטה של כתיבת STD (מסמך פירוק פונקציונלי ותכנון מקרי בדיקה מראש). ניתן להוסיף תיאור של הבדיקה, צירוף קבצים, קישורים, אסטימצית זמן הרצה ולהוסיף צעדים מוגדרים

או להשתמש בצעדים קיימים על מנת לקצר את זמן כתיבת מקרי הבדיקה (בכדי לא לחזור על צעדים שכבר נכתבו קודם לכן).

סוג מקרה בדיקה: Exploratory

מקרה בדיקה אשר מיוצר במהלך הרצת הבדיקות. בסוג בדיקה זה אנו נשתמש במסמך שנקרא Test Charter אשר מתאר את מאפייני הבדיקה (זמנים, אזורי התמקדות וכו) ומסמך Guide Poins אשר ייכתב במהלך הרצת הבדיקה ויכלול את תיאור הבדיקה.

 

 

סוג מקרה בדיקה: Automated Test

בדיקה אוטומטית המיועדת להרצה אוטומטית. ניתן לאפיין את סוג הבדיקה (API, Selenium PlayWright, EggPlant ועוד)

השדות שיכללו בסוג הבדיקה הזו הם תיאור מקרה הבדיקה, צעדים, מידע נוסף על המקרה בדיקה האוטומטי (בדרך כלל קטע הקוד).

מנות הרצה והרצות

הכלי מאפשר לבנות מנות הרצה אשר יכללו את כל מקרה הבדיקה שתכננו מבעוד מעוד.

כל מנת הרצה ניתן לקשר לבודק או חבר צוות ספציפי, אפשר לאפיין לגרסה מסוימת, לשחרור גרסה סופי, לספרינט מסוים, רמת בדיקה  או שלב הבדיקה אשר כל אלו תלויים בשיטת תהליך הפיתוח של הארגון).

לאחר שיצרנו את מנת ההרצה ושמרנו, אנו יכולים להתחיל להוסיף את מקרי הבדיקה שאנו מתכוונים להריץ וזאת על ידי הוספת מקרי בדיקה קיימים שיצרנו מבעוד מועד או על ידי יצירת מקרי בדיקה חדשים אשר יתווספו ישירות לתוך מנת ההרצה שיצרנו.

לאחר שהוספנו את מקרי הבדיקה שרצינו, אנו יכולים להתחיל להריץ את מקרי הבדיקה מתוך מנת ההרצה בצורה ידנית (אם בחרנו מקרי בדיקה ידניים) או בצורה אוטומטית (אם בחרנו במקרי בדיקה אוטומטיים).

לאחר שנסיים להריץ את כל הבדיקות, אנו נקבל גרפים של סטטוס ההרצה לכל מקרה בדיקה בפני עצמו או לכל מנת ההרצה.

 

ניהול תקלות

לכלי יש פיצ'ר מובנה לניהול תקלות. את התקלות ניתן לפתוח מתוך מנות ההרצה או ללא תלות במנת הרצה (במידה ונתקלנו בבאג במהלך בדיקות חקירה).

פתיחת הבאג היא קלה מאוד וכוללת את כל השדות הסטנדרטיים שיש למערכת ניהול תקלות:

כותרת, תיאור, תדירות, קדימות, חומרה, שלב הבדיקה, ספרינט, צירוף קבצים.

 דוחות

לכלי ישנה יכולת להפיק דוחות בנושאים מגוונים. ניתן לבנות דוח אשר ירוץ פעם אחת או דוח מתוזמן אשר ירוץ בתדירות קבוע. ניתן להשתמש בפילטרים הקיימים במערכת או בפילטרים שאנחנו יצרנו לפי המידע שאנו רוצים וכמובן ניתן לאפיין שהדוח ישלח למייל או מיילים אוטומטית.

הדוחות מיוצרים בפורמט של קבצי אופיס (תלוי בסוג המידע שאנו רוצים לקבל)

התממשקות

ניתן להתממשק עם מגוון רחב של כלים - האתר של הכלי נותן מידע מפורט על אופן ההתממשקות של כל הכלים הניתנים להתממשקות.

תמיכה בשלל מתודולוגיות פיתוח (מפל מים או אג'ייל).

הכלי מאפשר תמיכה במגוון מתודולוגיות פיתוח כגון מפל מים (WaterFall) או אג'ייל וזאת על ידי אפיון צורת העבודה עם הכלי. 

בכל שלב שתהליך תכנון הבדיקות החל משלב הדרישות ועד שלב הרצת הבדיקות ודיווח התקלות ניתן לאפיין שדות לפי מתודולוגיית הפיתוח של הארגון בין אם מדובר בשלב הבדיקה או רמת הבדיקה, איזה גרסה או ספרינט, האם מדובר בפיצ'ר או תת פיצ'ר (Story).

  

יתרונות:

  • חוויית משתמש נעימה ונוחה
  • ממשק משתמש ידידותי
  • נותן פתרונות לכלל הדרישות החל מניהול וכיסוי הדרישות, ניהול והרצת הבדיקות, דיווח וניהול תקלות ועד דוחות והתממשקות
  • מתאים למגוון של מתודולוגיות פיתוח (מפל מים או אג'ייל)
  • כולל בדיקות ידניות ו/או אוטומציה
  • שירות ותמיכה מהירים מצד החברה
  • תמיכה בשימוש בערכים בשפה העברית
  • מוצר "כחול לבן"
  • אפשרות גרסת ניסיון לשבועיים ללא עלות

 

חסרונות:

  • לא קיימת קהילה לתמיכה
  • התממשקות מוגבלת בפריימוורקים לאוטומציה

 

לסיכום

ניתן לראות כי הכלי נותן פתרונות מלאים ונוחים לכלל הדרישות, החל מניהול וכיסוי הדרישות, ניהול והרצת הבדיקות, דיווח וניהול תקלות ועד דוחות והתממשקות. ממשק המשתמש של הכלי מאוד ידידותי וקל לשימוש, חוויית המשתמש מאוד נעימה ונוחה. כאשר הייתה לי בעיה עם הכלי שלחתי הודעה למנהלת תיק הלקוחות ומיד יצרו עימי או עם הסטודנטים שלי קשר וטיפלו בבעיה (הייתה לי רק בעיה אמיתית אחת ושאלה של שימוש בכלי). מי שמכיר כלים לניהול בדיקות ותקלות יצליח ללמוד לעבוד מהר ובקלות עם הכלי שכן צורת העבודה עימו מזכירה כלים מובילים נוספים אשר נמצאים בשוק. אבל, הדבר הטוב ביותר בכלי לעומת כלים אחרים זה שהכלי הינו "כחול לבן".

 

ציון

מענה לצרכים של החברה 10/10

נותן למשתמש חווית שימוש 10/10

תמיכה וקהילה 7/10

סה"כ 9