בכתבה הזו נדבר על ההבדלים המהותיים בין בודקים שעובדים בתחום שהם בעלי יותר או פחות ניסיון ורגילים לעבוד בתוך צוותים. יש כאלו שעוסקים בבדיקות כבר כ – 3 שנים, יש כאלו שעושים זאת 5 שנים ויש כאלו שעושים זאת 7-8 שנים ויותר. כל אחד נמצא בנקודת זמן אחרת.
מעבר לידע שכל אחד מהם צבר על מוצרים שונים בפרק הזמן הזה, יש כאלו שעבדו כבודקים במס' מקומות שונים וצברו עוד ידע, הכירו מוצרים שונים, טכנולוגיות שונות ומשונות, שיטות בדיקה שונות, שיטות פיתוח מסורתיות עם שינויים קלים ועוד.
יש כאלו ששהו במקום עבודה אחד הרבה זמן אבל במקום כזה שהתפתח ועבר שינויים ארגוניים ו/או שינויים טכנולוגיים ואבולוציוניים מעמיקים, ואפילו גם לשנות את עורם למקום כזה שיודע לתת מענה מאוד חזק בנושא ה- quality.
יש כאלו שעברו כמה מנהלים שונים, חלקם מנוסים יותר, חלקם פחות.
אבל יש כאן נעלם אחד שלא הרבה לוקחים בחשבון וזה החומר האנושי שמתווסף לעניין.
כשאנחנו עובדים בצוות בדיקות, אנחנו לא רק עובדים לצד בודקים נוספים, אנחנו גם עובדים לצד מפתחים, עובדים לצד מנהלי מוצר שונים. ראשי צוותים וכדומה.
כל אחד מאותם קולגות שאנו עובדים לצידם ביום-יום מגיע מאסכולה שונה, תרבות ארגונית שונה, כל אחד אסף במהלך השנים טכנולוגיה, כלים וידע שישמשו אותו להמשך, כל אחד עבר מספר תחנות בדרך, כל אחד הגיע עם תרמיל עמוס בכלים, שיטות וכן.. גם "טריקים" שלא הרבה מכירים.
במהלך הזמן והניסיון שאנו הבודקים צוברים, אנחנו פוגשים לא מעט אנשים שמשאירים עלינו רושם מסוים שאותו אנחנו בוחרים אם לקחת איתנו הלאה למקומות הבאים ובחלק מהמקרים אנחנו גם תופסים לנו כל מיני עוגנים של כלים שהכרנו, טכנולוגיות חשובות, טכניקות גבוהות ועוד ועוד. כך אנחנו יכולים לעשות להשאיר רושם טוב יותר ובמקרים מסוימים להקפיץ את רמת ואיכות הבדיקות שלנו כמה רמות מעלה. בחלק מהמקרים, אנחנו לוקחים טרמינולוגיה מסוימת שקלטנו מאדם כזה או אחר, אהבנו ולקחנו לעצמנו!
מה שנקרא.. עשינו Share.
על הדרך, במפגש הזה עם כל מיני אנשים שעברו דבר או שניים ומגיעים עם קילומטרז' קצת יותר ארוך משלנו - הראש שלנו באיזו מן צורה מופלאה עושה איזשהו review אוטומטי עם מעט ניתוח ולוקח חלק מהדברים לשימור וחלק מהדברים לשיפור.
ואולי כאן זה חלק מהבעיה העיקרית אצלנו.. שהנטייה של הרבה אנשים היא להישען על זרי הדפנה ולקחת חלק מהדברים שאהבו ושהרגישו בהם יותר נוח – דווקא לשימור.
והנקודות לשיפור? – מה איתן?
יש משפט שאומר... "אם אתה חושב שיקר לשכור מקצוען, חכה לראות כמה יעלו לך עצות מחובבן".
במילים אחרות, המשפט הזה אומר לנו שעדיף לנו להסתכל על עצות ודברים שלמדנו מאנשים בעלי ניסיון אמיתי כאל זהב ואנחנו צריכים לשים כמובן לב טוב טוב – בדיוק איך נאמרים הדברים, באיזה הקשר ומאיזה מניע.
וכך, מלהסתכל בעצם על אחרים, מללמוד מאחרים, אנחנו יכולים להבין את הנקודות לשיפור בעצמנו ולא להרגיש שחשפנו מספר נקודות חולשה. בדיוק להפך.
אנחנו צריכים להבין איפה אנחנו כנראה זקוקים לבצע שיפור בעצמנו. אולי עד היום הגענו לרמה מסוימת וחשבנו שהיא רמה ממש גבוהה אבל מסתבר לנו שתמיד אפשר לשאוף אחרת? כן. אפשר להגיע לרמה גבוהה יותר!
הכל יחסי.
חברים יקרים, שנות הניסיון נותנות לנו הרבה אבל הם לא בהכרח מעידות על רמת הידע, על רמת האיכות ועל השאיפות והיכולות שיש בנו. מה שבאמת משנה זה מה שהשגתם בזמן הזה, מה טיפחתם ועד כמה דאגתם לשפר את עצמכם. עד כמה לקחתם כל פעם נקודות לשימור וגם לשיפור ובאמת עיבדתם אותם וידעתם להשתמש בהם בתבונה.
רבים וטובים אמרו הרבה לפנינו באופן די פשוט – "זה לא הגיל. זה התרגיל"
שיהיה לכם המשך שבוע טוב
ושלעולם לא תצעדו לבד