הדרך לבחירת כלי לניהול בדיקות | ליזה (אליזבטה) ויסמן

לאחרונה נתקלתי בפורום של בודקי תוכנה בשאלה: "על איזו תוכנה לניהול בדיקות חינמית או זולה מאוד אתם ממליצים?" ואז זה היכה בי. עד כמה מאפשרים לנו, לבודקי התוכנה, לבחור כלי לניהול בדיקות? ואם כבר מאפשרים, מבקשים שנתבסס על קריטריון אחד - זול?

אם כן, לא כל הארגונים מאפשרים לבודקים שלהם לבחור לבד את התוכנה לניהול הבדיקות מאילוצים שונים. בארגון שבו אני עובדת זה נעשה, אך המשימה לא הייתה קלה כלל.

יחד עם הניסיון בעבודה בארגונים שונים באה ההתנסות בכלי לניהול בדיקות מסוים. על כן, מדוע שפשוט לא נתקין בדיוק את הכלי בו צברנו את הניסיון הרב ביותר?

בעולם התוכנה יש אינספור כלי בדיקה. לכן, חיפוש אחר תשובות בפורומים שיענו על השאלה, איזו מהן עדיפה, לא בהכרח תיתן לכם אינדיקציה למה שאתם באמת צריכים. לכל חברה הדרישות שלה ההתאמות הנדרשות עבורה. אפשר לראות את הדבר כהתאמה לזוגיות... בן הזוג המושלם יהיה שונה בעיני כל אחד ואחת.

אם כך, המסקנה היא שיש צורך בתהליך מיון…

להלן הקריטריונים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון בבחירת כלי בדיקה מתאימים לארגון שלכם:

  1. הגדרה של קריטריונים לסינון ראשוני – זהו הקריטריון הקריטי ביותר והקשה ביותר לשינוי עקב מגבלות שכבר יש לכם מראש בארגון בו אתם עובדים. למשל, לא תמיד ניתן ״לייבא״ את הכלי ממקום העבודה הקודם כי בארגון "החדש" חלק מהמשתמשים בארגון עובדים עם Mac והכלי המדובר נתמך אך ורק ב.Windows.

 קריטריונים לדוגמא:

  • כמה משתמשים הולכים להשתמש במערכת הזו ומה הם הצרכים שלהם
  • האם חובה שהעלות תהיה עד X$ שנתי / או שיש דרישה רק לכלי חינמי לחלוטין
  • האם יש צורך בתמיכה גם בבדיקות ידניות וגם בבדיקות אוטומטיות או רק בדיקות ידניות
  • האם יש צורך בהתממשקות עם תוכנות הקיימות בחברה כבר, כגון JIRA, GIT וכו'.
  • האם ישנה מגבלת זמן לבחון את כל כלי ניהול בדיקות. במידה ויש נעבור רק על X כלים ומתוכם נבחר אחד

 

  1. לערוך רשימת כלים שנבחן שנוודא שהם מתאימים לסינון שהגדרנו בסעיף הקודם.

איפה מאתרים כלים כאלו?

ניתן לחפש בפורומים ובקבוצות במדיות חברתיות, במגזינים של בודקים (כגון, עולם הבדיקות), בחיפוש בגוגל, בהתעניינות אצל חבריכם הבודקים - במה משתמשים בארגון שלהם. רעיון נוסף הוא להציץ בפרסומי משרות פנויות עבור בודקים כדי להבין מה הן מרבית הדרישות במרבית המשרות בשוק כה דינאמי וכמובן מהניסיון התעסוקתי שלנו, דבר שככל הנראה לקחנו בחשבון כבר בסעיף הקודם.

 

אתרים לדוגמא בהם נוכל לחפש אחר רעיונות:

https://www.guru99.com/top-20-test-management-tools.html

https://www.softwaretestingmaterial.com/test-management-tools/

 

 

  1. יש להגדיר קריטריונים המתייחסים לעומק השימוש

הכוונה בעומק השימוש היא שעליכם להגדיר מה אתם באמת צריכים מתוך פיצ'רים רבים ושונים המוצעים בכלים השונים. כדאי לייצר מטריצת בדיקות לכלים שונים. כלי מסוים יכול להיות עם כיוון שיכול להתאים לחברה עם מוצר ותיק שרצות עליו רגרסיות אוטומטיות ויש מעט פיצ'רים חדשים ובחברה כזו אף אחד לא מתעניין בסטטיסטיקות ביצועים של בודקים. כלי כזה למשל לא מתאים לחברה עם מוצר חדש ללא בדיקות רגרסיה אוטומטית הדורש התמקדות בדו"חות עבור ההנהלה על התקדמות הפרויקט. זהו השלב בו עליכם להגדיר מה החברה שלכם צריכה בדיוק.

כדאי לתת לכל קריטריון משקל (ניקוד).

בשלב ראשוני ניתן להתחיל בבניית קטגוריות יותר כלליות ואז לפרק אותן לתתי נושאים מדויקים יותר (עם ניקוד מדויק יותר)

קריטריונים לדוגמא:

  • דו"חות – כדאי לפרק לאילו בדיוק דו"חות צריך להפיק (מה יהיה מוצג בדו"ח?)
  • הרצת טסטים אוטומטיים – מה חשוב לנו שיהיה \ שלא יהיה ?
  • טסטים – למשל איך תתבצע תחזוקה \ מיון \ חיפוש \ שכפול\ העתקה \ עדכון וכיו"ב.
  • עץ בדיקות – האם יהיה מסוג תיקיות או מיון?

טבלה לדוגמא:

  1. מילוי נתונים - בשלב זה יש להיכנס לאתר הבית של כל כלי מסעיף 2 ולמלא את כל המידע בטבלה שבניתם בסעיף 3. כך תהיה לכם השוואת תפוחים מול תפוחים.

 לדוגמא:

  1. התנסות עם שלושת הכלים שקיבלו את הניקוד הגבוה ביותר –חלק מהכלים יכולים להיות חינמיים, בעוד כלים אחרים מאפשרים לכם להתקין גרסאות ניסיון (trial). זו יכולה להיות ההזדמנות שלכם לבחור מבין שלושה כלים, שכולם, על הנייר, אמורים להתאים לכם כך תוכלו לבחון האם אחד משלושת הכלים יהיה ידידותי יותר לשימוש בגלל קריטריונים שלא חשבתם עליהם כלל, טרם השתמשתם בכלי הזה בפועל. פעולות אלו, מובילות אותנו לסעיף הבא.

 

  1. יש להגדיר קריטריונים עוד יותר ספציפיים בעקבות שימוש בגרסת הניסיון עבור הכלים מהסעיף הקודם.

 הקריטריונים הפעם מתייחסים יותר לביצועים וליכולות של פיצ'רים לזרז או לבצע את עבודת הבודק בקלות יתרה ועם פחות מקום לאי נוחות, תמיכה ושירות. קלות ההתקנה והתחזוקה יכולים להוות גם קריטריונים חשובים.

אגב, בשלב זה כדאי לתת למספר בודקים להתנסות בכלים אלו על מנת לקבל פידבק מהמשתמשים בפועל. אלו יכולים להיות בודקי אוטומציה, בודקים ידניים, בודקי E2E ואלו שבודקים CORE. אלו יכולים, עקב נקודת המבט שלהם, לשים לדברים מעט שונים בכלי שאותו בוחנים.

  

  1. כעת יש למלא נתונים בטבלה של סעיף 6. וכמובן לתת ניקוד יחסי עבור כל קריטריון ולסכם כל כלי.

 

  1. מזל טוב – בחרתם כנראה את הכלי עם הניקוד הגבוה ביותר. ייתכן שתצטרכו להכין מצגת מסכמת עבור ההנהלה על מנת לקבל אישור כספי, זמני הטמעת המערכת וכוח אדם שיבצע זאת.

 

המסקנה שלי:

אין אף כלי לניהול בדיקות מושלם, תמיד יהיה איזה פיצ'ר שיחסר לכם. יש ריבוי תוכנות כאלו בשוק, כדי שכל ארגון יוכל להתאים לעצמו: לסגנון שונה של עבודה, לצרכים שונים של כל ארגון, לשלב המוצר שהארגון מייצר וכמובן לתקציב שהארגון מוכן להשקיע.

 

אם ממש אין לכם זמן לכל תהליך ההשוואה הזה, יש כבר אתרים שישמחו לעשות את ההשוואה הזו בשבילכם, אך כמובן שלא יהיה כיסוי מלא לכל הצרכים שתגדירו.

 לדוגמא:

 https://www.getapp.com/it-management-software/testing/

 בהצלחה!

ליזה (אליזבטה) ויסמן