ממה מורכב הצוות שלך?
אנחנו מספקים שירותים בתחום הדיגיטל ובתחום מערכות הליבה לכלל המערכות והאתרים. אני מנהל את תחום הדיגיטל כאשר תחתיי ישנם שישה מנהלים שהם ראשי הצוותים אשר לכל אחד צוות משלו. הצוותים מתמחים בעולמות שוק ההון, עולמות פיננסים, מערכות דפדפנים, צוות ייעודי לעולם היישומונים, צוות נגישות וצוות האחראי על האתרים השיווקים של הבנק.
יש צוותים גדולים של 12 בודקים ויש צוותים יותר קטנים של 2-3 אנשים.
הייחודיות של הצוותים היא שהם צוותים דינמים. אנחנו עובדים גם במודל אג'ילי וגם במודל היותר מסורתי של מפל מים. כל פרויקט מתנהל בהתאם לדרישות המגיעות מהשטח.
במה עוסקת הקבוצה וכיצד היא בנויה?
אנו מספקים את שירותי הבדיקות עבור המערכות והאתרים השונים של בנק לאומי. יש לנו מנהל אתר שהוא המנהל הישיר שלי והוא למעשה מנהל את כל הפעילות. מתחתיו יש שני מנהלי קבוצות, אני מנהל קבוצה אחת ואני אחראי על תחום הדיגיטל וקולגה שלי מנהל את הקבוצה השניה שאחראית על תחום מערכות הליבה, שהן בעיקר המערכות הנמצאות מאחורי הקלעים כמו עולמות כרטיסי האשראי. יחד אנחנו מספקים מעטפת מלאה של בדיקות לכל המערכות השונות של הבנק. בנוסף, אנחנו אחראים על יישומון פפר.
כיצד מתבצעת חלוקת הצוותים מבחינת בודקים ידניים ובודקי אוטומציה?
צוות האוטומציה כולל שבעה אנשים אשר נותנים שירותי אוטומציה לשאר הצוותים.
אנחנו דוגלים בכך שגם הצוותים הידניים ייקחו חלק בתחום האוטומציה ולכן פיתחנו ממשק משתמש (UI) פנימי שיעזור בתהליך וכך כל בודק ידני שלא מגיע מעולם התכנות יוכל להריץ את הבדיקות שלו וגם לדעת איך לנתח את התוצאות ללא צורך בידע של קידוד. כך הבודק הידני נעשה שותף בהרצות בפועל וגם מקבל את הדוח הסופי המכיל את כל המידע על מה שקרה במהלך הריצה וכמובן את התוצאה הסופית. במקרה שטסט מסוים נכשל, הבודק הידני יכול לחקור ולשחזר את הפעולות שהביאו לכישלון, להבין ממה הוא נובע ולתקן לפי הצורך בהתאם או לפתוח באג מתאים לקבוצות השונות.
איך אתם מפתחים את הבודקים שלכם?
אנחנו מאמינים בתהליך שיפור מתמיד. כל עובד צריך לשאול את עצמו איפה הוא רוצה להיות בנקודת זמן כזאת או אחרת ולכל עובד אנחנו מגדירים את התהליך המתאים עבורו עם יעדים ברורים. אנחנו מוציאים לקורסים והכשרות אנשים עם אוריינטציה טכנולוגית בתחום מסוים, נותנים להם להתעסק באותו התחום שבו הם חזקים, ומנסים לבדוק איך ניתן לחבר אותם לתחום. לדוגמה, יש לנו בודקים שמתעסקים עם בדיקות API או בדיקות מיקרוסרויסים, שהן לא רק בדיקות אוטומציה או רק בדיקות ידניות והבודקים יכולים לנוע מתחום אחד לאחר. אנשים מאוד צמאים לזה כי הם מבינים שהם רוצים להיות חלק מהפרויקט , להיות שותפים לתהליך ולא להישאר באותם מקומות לאורך זמן.
האם יש אנשים שלא מחפשים דווקא את ההתפתחות לאוטומציה?
בוודאי. יש לא מעט אנשים טובים מאוד במה שהם עושים ואוהבים את הבדיקות הידניות. כאן בא לידי ביטוי הכוח שלנו. אנחנו למעשה עובדים רוחבית ואנשים יכולים לעבור מתפקיד לתפקיד, מצוות דסקטופ לצוות סלולר למשל וכך הבודק יכול להתמקצע בהרבה תחומים. אנחנו כל הזמן עושים הצלבות פנימיות על מנת לרענן ולאתגר את האנשים. תמיד נוכל למצוא לעובד תפקיד חדש ההולם את כישוריו ומתאים לציפיות שלו. מי שרוצה, ישאר בחטיבה וימצא את מקומו תוך כדי הדדיות בין שני הצדדים. בעיניי זה הכוח בעבודה עם חברה גדולה המספקת מגוון רחב של שירותים רוחביים.
מהן הדרישות הניהוליות והעסקיות גם ממך כמנהל הקבוצה וגם מאנשי הבדיקות?
אנחנו כפופים לדרישות הלקוח וכאשר אנחנו מקבלים משימה שיש לה דד-ליין מאוד ברור, אנחנו כצוותי הבדיקות אמורים לספק את המעטפת המלאה על מנת להגיע בזמן ליעד שהוגדר לנו. זה כולל הקצאת כוח אדם מתאים מבחינת כמות וידע, לעשות את השינויים המתאימים לפרויקט מבחינת אופן העבודה בין אם זה פרוייקט אגי'לי או פרוייקט שמתבצע בתצורת מפל המים ודורש אפיון וכתיבת מסמכי בדיקות מתאימים. אנחנו עושים את ההתאמות לפי פרויקט מתוך מטרה לעמוד ביעדים שהלקוח הגדיר לנו.
הציפייה שלי בתור מנהל היא ציפייה מאוד פשוטה. רוב האנשים מתמקצעים בתחום הספציפי שלהם אבל זה לא המצב מבחינת הבודק. הבודק מכיר את התהליך מתחילתו ועד סופו. אני מצפה שהבודק יכיר את הארכיטקטורה, יכיר את מאחורי הקלעים של המוצר וגם שיהיה מודע לצד העסקי ויתחבר למשמעות העסקית של כל חלק וחלק במוצר כדי שלא יבדוק כמו רובוט את הכפתור או הלחצן אלא יבין ממש מה המשמעות העסקית של אותו כפתור או לחצן ובכך הוא יהיה בודק טוב יותר ואיכותי יותר.
המנהל האישי שלי הוא המנטור הכי טוב שהיה לי בחיים, הוא דורש ממני עבודה קשה אבל מצד שני מיום ליום הוא מוסיף לי כלי ניהול שיגרמו לי להיות מנהל טוב יותר שיפתחו אותי בעולם הניהול.
עם השנים ועם הניסיון, השאיפה שלי היא לכבוד הדדי ביני ובין העובדים. אני פועל לכך שכל עובד ידע מה מצופה ממנו בהיבט המקצועי והחברתי ויעשה את תפקידו בצורה הטובה ביותר.
מהם האתגרים הייחודיים של קבוצת הבדיקות שלכם - וכיצד אתם מתמודדים אתם?
אחד מהאתגרים הכי גדולים שלנו הוא מתודולוגיות העבודה. כמו רוב המקומות גם אנחנו התחלנו את שיטת העבודה שלנו בצורה מפל המים אבל העולם משתנה כל הזמן והיום יותר ויותר עוברים לעבודה בצורת אג'ייל ויש כאן צורך בשינוי רציני במתודולוגיות הבדיקות. יש שינוי בתפיסה, שינוי בארגון, שינוי בכלים.
לדוגמה, אנשים שהיו רגילים לעבוד עם כתיבת מסמכי אפיון לתהליך כולו צריכים עכשיו לשנות את דרך העבודה שלהם ולכתוב מסמכי אפיון לכל איטרציה ואיטרציה ולפעמים גם לכתוב מסמכי אפיון לאיטרציה הבאה תוך כדי הרצה של האיטרציה הנוכחית.
בתצורת מפל המים כל חלק עומד בפני עצמו. כאשר עוברים לתצורת אג'ייל יש סקראם מאסטר שלרוב הוא מהפיתוח ואז עולות שאלות: למי אני מדווח, מה התפקיד של המנהל שלי ויש הרבה אנשים שקשה להם עם השינוי. מצד שני יש אנשים שדווקא מחפשים את השינוי. האתגר שלי הוא למצוא את האיזון ולדאוג לזה שכל עובד ימצא את מה שעובד בשבילו.
אתגר נוסף שלנו הוא לספק פתרון 24/7 ללקוח שלנו שנמצא בתחרות עסקית עם מוסדות מהעולם שלו ואנחנו לא מעט פעמים נדרשים לספק פתרונות בזמנים שונים, בחגים, בסופי שבוע, בלילות. אנחנו בארגון מאמינים שאי אפשר לשמור את העובדים דרוכים לאורך זמן וחשוב לדעת מתי לשחרר ולהרגיע את הלחץ. חשוב לנו לשלב את הדרישות הגבוהות של הלקוח תוך כדי שמירה על איזון בית - עבודה של העובד. זה משהו שאנחנו מאוד מאמינים בו ועובדים קשה כדי שזה יתקיים.
איך אתם מניעים את הבודקים?
יש לנו מודל בשם ״מודל וריפיקציה״. פיתחנו מערכת משחק פנימית באתר (בעזרת חברה חיצונית) אליה אנחנו מזינים מאמרים ותכניים מקצועיים בתחומים רחבים ויש לנו משהו שנקרא ״חמש דקות ביום״. כל בודק נכנס 5 דקות ביום למערכת ומבצע את הלומדות, קורא תכנים מקצועיים, משחק משחקים חברתיים ועל כל זה הוא מקבל ניקוד. עם הניקוד הוא יכול להזמין שוברים שונים לשעות הפנאי.
ככה אנחנו מרוויחים שיפור מתמיד בו העובד כל הזמן מתפתח ולומד עוד תחומים ועוד כלים ומצד שני חווית משתמש שבה העובד נהנה מהלמידה ומתחבר לעובדים אחרים שהוא לא נחשף אליהם ביום יום.
בנוסף אנחנו מאוד מאמינים בהכשרת עובדים. אחת לשנה מתקיימים קורסים מקצועיים בנושאים טכניים שונים על מנת להכשיר את העובד, לפתח אותו ברמה המקצועית ולחשוף אותו לתחומים נוספים וכמובן שהעובד מעריך את זה בהתאם.
מה הן ההמלצות שלך לבודקים ומנהלים בתחום?
לצערי, אנחנו מבלים יותר שעות בעבודה מאשר בבית ולכן חשוב מאוד לבחור את התפקיד ואת האתגר שיגרום לך לקום בבוקר עם חיוך ולעשות אותו בצורה הטובה ביותר. אני מאמין שאם מישהו עושה משהו שהוא אוהב, מאמין בו ומתחבר אליו הוא עובד טוב ויותר ובכך הוא תורם גם לעצמו וגם לארגון.
הרבה אנשים עושים הסבה להייטק מסיבות כספיות בלבד ואז הם מוצאים את עצמם מתוסכלים מהעבודה וחבל.
המסר שלי גם למנהלים וגם לבודקים - תאהבו את מה שאתם עושים, תתחברו למה שאתם עושים וככה תהיו עובדים טובים לאורך זמן.
לגבי מנהלים, מבחינתי מנהל טוב צריך לדעת איך לפתח עובדים, לדעת להאציל סמכויות וליצור מתחתיו שכבת ניהול יציבה. האינדיקציה הכי טובה למדוד עובד היא לראות את הצוות שלו מתנהל כאשר הוא בחופשה של שבוע שבועיים. אם יש אי סדר אחד גדול, הבעייה העיקרית היא אצל המנהל. זה מראה שלמעשה זה הוא שלא יודע ליצור סדר, לא נותן לעובדים שלו להתמודד עם אתגרים, לא סומך על אנשים. אם המצב ממשיך להתנהל כרגיל זה מוכיח שהמנהל עושה את העבודה שלו כראוי ושהוא חלק מאוד חשוב לחברה.
דבר נוסף שהייתי ממליץ לכל התפקידים באשר הם הוא לא לתת ביקורת אישית, לשאול את השאלות בצורה מכובדת ולהבין שאנשים לא תמיד רואים את התמונה המלאה. לדעת לנהל שיח מקצועי ולזכור תמיד שאין פה אנחנו והם. כולנו פה ביחד במטרה אחת.
פרופיל קבוצתי
סוג המוצר:
גודל הקבוצה: סדר גודל של כ-120 עובדים, 17\18 מנהלים
מבנה הקבוצה:,
סוגי בדיקות:,
שיטות עבודה:
כמות מוצרים: סדר גודל של 40 מערכות ואתרים שונים
אחת לחודש גרסה עולה לאוויר.