LOGIN
התחברות או הרשמה
Avatar
להמשך הרשמה ידנית – לחץ על כפתור ההרשמה, להרשמה/כניסה מהירה בעזרת חשבון רשת חברתית – לחץ על הלוגו בכותרת

אפס סיסמה - שכחתי את שם המשתמש

שם משתמש
סיסמה
זכור אותי

he icon   en icon

בכדי להוסיף פוסט בבלוג יש להרשם או להתחבר - ההרשמה/כניסה מתבצעת מכותרת האתר.

ניהול סיכונים בתכנון הפרויקט וכתיבת תסריטים

נכתב על ידי 
ראשון, 19 מרס 2017 11:37
דרגו כתבה זו
(1 הצבעה)

ניהול סיכונים, מושג שאנחנו משתמשים בחיי היום יום כמעט בכל אספקט של החיים.

אנחנו מנהלים את חיינו בניסיון למקסם את האפשרויות השונות עם הכלים שיש לנו.

בעולם פיתוח התוכנה בכלל ובעולם בדיקות התוכנה בפרט אנחנו מנהלים סיכונים כדי שנוציא גרסאות איכותיות ככל הניתן בכלים הקיימים.

 

כדי שנוכל להשתמש בניהול סיכונים בצורה נכונה, בואו נגדיר את משמעות המושג ניהול סיכונים וסיכונים מהם, לפי וויקיפדיה, הפרוש הינו:

"ניהול סיכונים הוא תהליך הקשור בניהול שוטף ומטרתו לאתר סיכונים/מפגעים, הערכת עוצמת הפגיעה/הנזק, תעדוף הטיפול בהם על פי העוצמה, הגדרת השיפור הנדרש וההשקעה הנדרשת לשיפור ובקרה על ביצוע  פעילויות השיפור.

סיכון מוגדר כגורם או פעולה העלולים להתרחש שלא על פי התכנון וכתוצאה ממנו ייגרם נזק, לעלות, לגוף, או לזמן. הסיכון נמדד על פי סבירות המימוש שלו, ברמה הטכנית, התוכניתית או הניהולית, ועוצמת הפגיעה כתוצאה מהכשל מחושבת בעלות, בביצועים או בזמן."

כחלק מניהול פרויקט אנחנו מנהלים משאבים, תכולות וזמנים, על פי רוב יש הבדל עצום בין שלב התכנון לבין שלב הביצוע, המון דברים משתנים במהלך הדרך ולא להכל אנחנו יכולים לצפות.

לכן כמנהלים אנחנו חייבים לנהל את הסיכונים לכל אורך חיי הפרויקט, לנהל את תהליכי הפיתוח והבדיקות ולתת מענה בזמן.

גם כאשר הגדרנו את הסיכונים, אנחנו חייבים לנהל אותם ולתת מענה לכל סיכון ולתת דרכי פעולה איך ניתן למנוע אותם ובמקרה של משבר מה תוכנית המגרה שלנו.

במאמר זה אני אתן דגש על תכנון הבדיקות והתסריטים לכל גרסה.

אנו מנהלים סיכונים משלב הכנת תוכנית הפרויקט ולכל אורך חיי הפרויקט, והמטרה הינה להפחית את השפעת הסיכונים עד השגת יעדי הפרויקט במהלכו ובסופו.

בעולם ניהול הפרויקט ובדיקות תוכנה, כשאנחנו מתכננים את תהליך הבדיקות, אנחנו צריכים לשאול את השאלות הבאות בשלב התכנון, להבין בשלב התכנון את הסיכונים שלנו:

·         מה התכולה שאותה אנו נדרשים לבדוק.

·         מה הם המשאבים שלנו לתכולה הנבדקת.

·         מהו פרק הזמן לבדיקות התכולה, שלב שאותו אנו צריכים להגדיר ותלוי במספר גורמים שיכולים להשפיע על פרק הזמן של הבדיקות (לדוגמא: התחייבות חוזית או חוק רגולטורי).

·         מה החוסרים שלנו (לדוגמא: חוסר בידע, חוסר במעבדות, חוסר בכלים, חוסר בבודקים).

·         מה הסיכונים שעומדים לפנינו (לדוגמא: פרק זמן קצר לבדיקות, חוסר ידע, תלויות בגורמים מחוץ לחברה ועוד)

הבעיה הכי גדולה בתהליך ניהול הסיכונים הינה בסיכונים שאינם ידועים לנו, ולכן אנחנו צריכים לתת Buffer לדברים הלא ידועים ולשיניים שיצוצו במהלך הדרך.

לאחר שהבנו את התכולות, המשאבים, הזמנים והחוסרים שלנו, נוכל לצלול פנימה ולהתחיל להגדיר את הסיכונים הידועים לנו בשלב התכנון, להגדיר אותם ולנהל אותם.

לאורך כל חיי הפרויקט חשוב מאוד לנהל את הסיכונים ולהגדיר אותם מחדש או להגדיר סיכונים חדשים.

בשלב ניתוח הסיכונים אני רוצה להתמקד בניתוח הסיכונים למודולים או תהליך עסקי במערכת שאותם אנחנו אמורים לבדוק הלכה למעשה.

לכל מודול או תהליך עסקי יש מספר מאפיינים מנקודת ההיבט של הפיתוח והבדיקות שאותם אנו צריכים לזהות וגם בשלב זה נשאל את השאלות הרלבנטיות:

·         האם המודול הינו תהליך מרכזי?

·         האם ישנה השפעה על מודולים נוספים?

·         רמת מורכבות הקוד?

·         מה החשיבות של המודול ללקוח?

·         האם טכנולוגית הפיתוח היא חדשה בארגון?

·         האם צוות הפיתוח חדש בארגון?

·         האם לצוות הבדיקות יש ידע קודם על המודול?

·         האם השינוי הינו רגולטורי?

בשלב הזה לכל מודול ניתן ניקוד לכל השאלות בין 1 ל-3, כאשר הציון 1 משמעו השפעה נמוכה והציון 3 הינו השפעה גבוהה.

כך שנקבל לכל מודול רשימה של ציונים לכל פרמטר/שאלה.

נסכם את הציונים לכל מודול וכך נקבל רשימה של מודולים עם ציון סופי, ועכשיו נחלק את הציונים הסופיים לשלוש קבוצות, 8 שאלות * 3 = 24 נקודות, לכן החלוקה לפי ניקוד:

·         המודולים בעלי הציון הגבוהה ביותר – מודולים בסיכון גבוה – ציון 20-24

·         המודולים בעלי ציון ממוצע – מודולים בסיכון בינוני – ציון 14-19

·         המודולים בעלי ציון נמוך – מודולים בסיכון נמוך – ציון 8-13

לכל מודול או תהליך עסקי נבצע את הפעילויות הבאות בהתאם לציון:

·         המודולים בעלי הציון הגבוהה ביותר – נשקיע 100% בכתיבת תסריטים, נבדוק את המודול בצורה מלאה עם כיסוי מקסימלי.

·         המודולים בעלי ציון ממוצע – נשקיע 60% בכתיבת תסריטים תוך דגש על תהליכים עסקיים מרכזיים, נבדוק את המודול עם כיסוי חלקי לפי התסריטים שהגדרנו + exploratory testing.

·         המודולים בעלי ציון נמוך – נשקיע 20% בכתיבת תסריטים, בעיקר בראשי פרקים או check list ונשקיע בעיקר ב- exploratory testing.

 

לסיכום, המטרה הינה לחסוך בצורה מושכלת בזמן כתיבת התסריטים שמשפיעה באופן ישיר על זמן הרצת התסריטים וזמן הבדיקות.

זמן הבדיקות מושפע בהתאם, ככל שנריץ יותר תסריטים זמן הבדיקות יהיה ארוך יותר וזמן הבדיקות של exploratory test קצר יותר ומתאים לבדיקת מומחים שמכירים את התהליך העיסקי.

שונה לאחרונה ב שני, 20 מרס 2017 05:58

חובה להיות משתמש רשום במערכת בכדי להגיב - ההרשמה/כניסה בכותרת האתר

חדשות מעולם הבדיקות

  • Look what I’ve found ep. 5 (Apple edition)

    Hey! welcome to another edition of “Look what I’ve found”. This time our guest is one of the biggest companies out there. This is surely not worthy of one of those $1M bounties but still, pretty easy to spot and fix, one of the classic errors of the automated emailing world.

    23.08.2019 | 8:04 קרא עוד...
  • Your 2 basic visual regression testing options

    Can you spot the visual bug on Netflix (as of August 2019, at https://devices.netflix.com/de/)? No wonder, there is a trend to visual regression testing of websites. Most current approaches to that problem are pixel based, meaning that they compare screenshots of the pages pixel-by-pixel. Instead, deep visual regression testing considers the CSS attributes of all elements, giving you unique advantages.Pixel-comparison based visual regression testingWhen you see that Netflix has a simple visual bug on the German version of their website for over two months now (as of August 2019, visit https://devices.netflix.com/de/), the trend towards visual regression testing of websites is understandable. This approach guards you from unexpected changes (for which writing assertions is impossible) and is much more complete than assertion-based testing. Most current approaches today are pixel based, meaning that they compare screenshots of the pages pixel-by-pixel. This makes a lot of sense: The first version of a pure pixel-diffing tool is easy to implement. It works for any browser, app or other situation, as long as a screenshot can be retrieved. It gives instant results. However, there are also some downsides to pixel-based visual regression testing: Similar changes cannot easily be recognized: e.g. if the header or footer of the site changes, this affects all tests. You usually get a lot of false positives, as even a small change can result in many elements changing e.g. position. Filtering these false positives is tricky, because it can result in either too many false positives (irrelevant changes being reported) or false negatives (important[…]

    23.08.2019 | 2:46 קרא עוד...
  • Influence Equals Impact

    ”That’s VANITY, isn’t it?” a friend asked ”What’s the point to playing that social media game? Why would you take pics of yourself doing workshops? Or even do a vlog?””It’s 2019. Internet is everywhere. Influence equals impact” I replied.Your domain makes no difference. The value of your results is not just about the results you produce.It all boils down to the impact your results make on the people you serve. Are others willing to change their thinking, decisions or actions based on what you deliver?To create impact, you first need the skill. That’s obvious. Without skill, all the rest is pointless. Great results that create value to the people you serve are the precondition for everything else.Second, you need style. Nobody likes to work with an annoying smart ass even though they might have great results. It’s the how you deliver your results that matters. Do you see yourself as the El Hefe of a Michelin restaurant or a clerk at the junk food joint?Finally you need the status. Who are you when you deliver these results? Are you just a random passerby or are you a total guru of your field? Regardless of your title on the business card, are you a professional who commands respect in the minds of your clients, colleagues and bosses? Do you have social reference?It’s true that some might call it vanity; I call it professional reputation. The influence that you gather over time equals the impact your results later make!Would today be a great to day to start that[…]

    23.08.2019 | 2:41 קרא עוד...

טיפים

  • בדוק מוקדם ככול הניתן
    בדוק מוקדם ככול הניתן "בדוק מוקדם ככול הניתן" – אחת המטרות של הבדיקות הינה לספק כמה שיותר משוב ומידע לגבי איכות המערכת מנקודות מבט שונות (פונקציונליות ולא פונקציונליות כמו עמידה בעומסים ושאר יכולות). לעיתים בודקים נוטים בטעות לחשוב כי הדרך…
    קרא עוד...
  • טיפים לאוטומציה יעילה - Dave McNulla
    טיפים לאוטומציה יעילה -  Dave McNulla במאמר Good Practices For Automating Functional Tests מאת Dave McNulla תמצאו נקודות חשובות ליישום אוטומציה בצורה יעילה. שימו לב כי keyword Driven Testing הינה דרך יעילה להפרדה בין הבדיקה לבין הקוד שעומד מאחוריה, דבר שעוזר לבודקים לכתוב בדיקות במהירות וללא…
    קרא עוד...
לרשימה המלאה >>