LOGIN
התחברות או הרשמה
Avatar
להמשך הרשמה ידנית – לחץ על כפתור ההרשמה, להרשמה/כניסה מהירה בעזרת חשבון רשת חברתית – לחץ על הלוגו בכותרת

אפס סיסמה - שכחתי את שם המשתמש

שם משתמש
סיסמה
זכור אותי

he icon   en icon

בודק - למד לשאול – Learn to Question

נכתב על ידי 
שבת, 30 אוגוסט 2014 11:09
דרגו כתבה זו
(1 הצבעה)

 בודק - למד לשאול – Learn to Question - Tony Bruce – חלק ניכר מעבודת הבודק כרוכה באיסוף מידע לגבי המערכת, התכונה או הנושא הנבדק.
במהלך איסוף המידע נתקל במידע רב המגיע מגורמים שונים, וכולל הנחות אותן נצטרך לאמת או להפריך במהלך הבדיקות ולעיתים קרובות עוד במהלך איסוף הנתונים בעזרת חשיבה ביקורתית והצלבת מידע,

אחת הדרכים הינה ע"י שימוש בשאלות הבהרה ובחינה.

כאשר אנו קוראים את הגדרות המערכת, נרצה לשאול את עצמנו שאלות כמו – האם הגדרות אלו חד-משמעיות?, האם הן עונות על צרכי הלקוח?, מה עוד עשוי לבקש הלקוח?, האם הגדרות אלו תואמות הנהוג בכלים דומים?, האם עונות על הסטנדרטים הנהוגים?

אח"כ נפנה לבעלי עניין שונים ונשאל אותם שאלות סגורות להבהרת נושאים שלא היו ברורים לנו, ושאלות פתוחות אשר יעזרו לנו לגלות מידע חסר.

בודק אשר יחשוש לשאול שאלות מתוך מחשבה כי הסובבים יעריכו אותו פחות מתוך הנחה שאינו מבין – יאבד מקור מידע חשוב ולא יוכל להעמיק כמו בודק אשר ירגיש חופשי לשאול.

הדרך בה אנו שואלים משפיעה רבות על התשובות אותן נקבל, כמה מידע נוסף יכלל בהן, עד כמה שאלותינו יגרמו לנשאל לחשוב שוב על ההגדרות המקוריות ולזהות בהן חוסרים וכן הלאה.

באותה המידה גם מגוון השאלות שנשאל ישפיע על התשובות אשר נקבל: מה?, למה?, כמה?, מי?, באיזו רזולוציה?, באיזו סביבה?, לאילו תוצאות יביא?....

קם קאנר, ג'יימס באך, ומיכאל בולטון מדגישים את נושא החשיבה הביקורתית (Critical Thinking) – חשיבה בעלת מטרה, בקרה עצמית, המספקת פירוש, ניתוח והסבר לגבי הראיות והשיטות עליהן מתבסס שיפוטנו, והשימוש בשיטות אלו בכדי להתגבר על הטיות כתוצאה משיחוד דעתנו, עיוורון בלתי רצוני, ושימוש בהנחות שאינן מבוססות.
ג'יימס ומיכאל אף כתבו על כך מצגת מעניינת:
 http://www.developsense.com/presentations/2012-11-EuroSTAR-CriticalThinkingForTesters.pdf

ג'יימס נוהג לחלק את בחינת רמת הבנתנו ל-3 קבוצות:

Huh? – האם אני באמת מבין?, האם אנו מדברים על אותו הדבר?, האם הנושא מעורפל?
Really? – מה גורם לי להאמין?, איך אני יודע שמה שנאמר הוא באמת נכון?, האם זה מגובה בעובדות?

So? – האם זהו הפתרון/המסקנה היחידה?, למה זה משנה?, למי זה משנה?, עד כמה זה משנה?

ככול שנשתפר ביכולת שאילת השאלות, ונעשה זאת בצורה מקיפה יותר (לעיתים מבוקרת, ולעיתים יותר בסגנון ירייה באפילה), כך נשיג יותר מידע, וכך נסתכל בצורה יותר ביקורתית על המוצר הנבדק.

חומר קריאה נוסף:
(שימו לב כי במקרה זה מיכאל תוקף הנושא בצורה שונה מזו בה אני הרחבתי הנושא – ולכן כדאי מאוד לקרוא בנוסף)

http://www.mkltesthead.com/2013/07/99-ways-workshop-11-learn-to-question.html

 

נשמח לשמוע רעיונות הערות והארות מכם הקוראים – בחלונית התגובה מטה, ו/או בפורום.

סדרת טיפים זו "כיצד להפוך לבודקים טובים יותר" מתבססת על דיון ב: Software Testing Club

99 Things Testers Can Do To Become Better Testers

ה-eBook החינמי שנוצר בעקבות דיון זה: 99ThingsEbook.pdf

וסדרת פוסטים מאת Michael Larsen בשם: Ways Workshop 99 - בה מיכאל מרחיב על כל אייטם וגם מספק הנחיות כיצד לתרגל הנושא.

 No-Comm

 

שונה לאחרונה ב ראשון, 31 מאי 2015 05:27

חובה להיות משתמש רשום במערכת בכדי להגיב - ההרשמה/כניסה בכותרת האתר

חדשות מעולם הבדיקות

  • Book Review: Agile Testing Condensed

    Book Review: Agile Testing Condensed I read a ton of books, and I've found that reading books about testing is my favorite way to learn new technical skills and testing strategies.  James Clear, an author and expert on creating good habits, says: "Reading is like a software update for your brain. Whenever you learn a new concept or idea, the 'software' improves. You download new features and fix old bugs." As a software tester, I love this sentiment!I thought it would be fun this year to review one testing-related book a month in my blog, and what better book to start with than Agile Testing Condensed by Janet Gregory and Lisa Crispin?  They literally "wrote the book" on agile testing a decade ago, then followed it up with a sequel called More Agile Testing in 2014.  Now they have a condensed version of their ideas, and it's a great read!This book should be required reading for anyone involved in creating or testing software.  It would be especially helpful for those in management, who might not have much time to read but want to understand the key components of creating and releasing software with high quality.  The book took only a couple of hours for me to read, and I learned a lot of new concepts in the process.  One of my favorite things about the electronic version of the book is that it comes with a ton of hyperlinks.  So if the authors mention a concept that you aren't familiar with, such as example mapping, it comes with[…]

    25.01.2020 | 11:08 קרא עוד...
  • Five for Friday – January 24, 2019

    This is the special time travel edition of FfF (I lost a day – mentally – while traveling). I have read, and re-read this article on Work is Work. It’s a fantastic analysis of organizational design. I plan on reading it yet again after I post this.It’s no secret that I like Radical Candor, and in order to care personally, you need to get to know your team. Mike Cohn posted 25 Questions that Will Help You Know Your Teammates Better this weekSpeaking of feedback, Negative Feedback Rarely Leads to ImprovementTwo github links to close things out – the first is The Book of Secret KnowledgeThe second github link is a curated list of Chaos Engineering topics. This one is staying in my favorites. (potentially) related posts: Five for Friday – January 19, 2018 Five for Friday – October 4, 2019 Five for Friday – January 4, 2019

    25.01.2020 | 3:22 קרא עוד...
  • How to Stamp Out Intermittent Testing Issues With Periodic Automation

    How to Stamp Out Intermittent Testing Issues With Periodic Automation Originally published by TechBeacon.com. In the pop culture of the United States, Sasquatch (a.k.a. Bigfoot) is a legendary and elusive ape-like creature infrequently seen in the Pacific Northwest. In the software realm, we have our own version of Sasquatch: those irritating, sometimes catastrophic, issues that are hard to reproduce. So, as a test engineer, how do you track down your own elusive Sasquatch? I use an approach I call “periodic automation,” and it works quite well. Traditionally, you run your automated tests on event boundaries such as when you’ve had a successful deployment. Why? When a deployment succeeds, it was initiated because some code changed in your application. To be effective with your time, you look for problems when you think they may have been introduced. Logically, points of change are where you expect to see issues injected, so you tend to only look for issues then. Unfortunately, this approach limits your opportunities to reproduce the previously mentioned intermittent issues: hard-to-reproduce issues that don’t occur on a predictable schedule or set of events. If, however, you also run your automation periodically, in addition to your event boundaries, you’ll have additional opportunities to reproduce these types of issues. Here’s how periodic automation works. Highly connected software is prone to intermittent issues Today’s software is highly connected, both to components in your production network and to servers and components outside of it. Analytics, payment, and social media services, for example, are often external to your application’s network. Reliance on these services makes your environment harder to test. Just enumerating all[…]

    25.01.2020 | 1:00 קרא עוד...

טיפים

לרשימה המלאה >>