LOGIN
התחברות או הרשמה
Avatar
להמשך הרשמה ידנית – לחץ על כפתור ההרשמה, להרשמה/כניסה מהירה בעזרת חשבון רשת חברתית – לחץ על הלוגו בכותרת

אפס סיסמה - שכחתי את שם המשתמש

שם משתמש
סיסמה
זכור אותי

he icon   en icon

בדוק מוקדם ככול הניתן

נכתב על ידי 
שבת, 16 אוגוסט 2014 12:22
דרגו כתבה זו
(2 הצבעות)

"בדוק מוקדם ככול הניתן" – אחת המטרות של הבדיקות הינה לספק כמה שיותר משוב ומידע לגבי איכות המערכת מנקודות מבט שונות (פונקציונליות ולא פונקציונליות כמו עמידה בעומסים ושאר יכולות).

לעיתים בודקים נוטים בטעות לחשוב כי הדרך היחידה לספק מידע הינה להמתין לקבלת הגירסה הראשונה של המוצר ורק אז תוך כדי שימוש בתוכנה באופן אקטיבי לגלות בעיות וחוסרים,

אך כבר לפני שנים רבות הוגדרו שלבי בדיקה מקדימים יותר (מה שנקרא בספרי הלימוד בדיקות סטאטיות) המתבצעות בעיקר ע"י Review של תוצרים שונים, החל מהדרישות השיווקיות, דרך הגדרת הדרישות של מהנדסי המערכת, ולעיתים אף של התכנון המפורט – שיטות אלו נלמדות בכל הקורסים הבסיסיים של הבדיקות וניהול פרוייקטים.

המעבר לאג'ייל לא שינה צרכים ויכולות אלו – ובנוסף לדגשים על בדיקות יחידה ולעיתים אף אוטומציה שלהן בשיטות כדוגמת TDD, הרי שגם אנו כבודקים יכולים לעשות פעילויות נוספות כמו עבודה בזוגות בהן נצתוות לתכנת וניתן לו רעיונות ומשוב תוך כדי כתיבה (כמו גם שמעצם הצורך להסביר לנו כיצד הוא תוקף הבעיה ולחשוב עמנו היכן הקוד עלול להכשל – הרי שמלכתחילה הקוד ייכתב בצורה יעילה ונקייה יותר – מה שאומר פחות תיקונים בהמשך ופחות בעיות המוכנסות כתוצאה מתיקונים מאוחרים אלו).

באג'ייל השתמרו תהליכי התנעה – רק שעכשיו הם אינם במסגרת תכונה אלא במסגרת סיפור – Story Kick-Off, וגם כאן נהוג להפגש ולדון בהגדרות הסיפור בפגישות דומות הנקראות: Three Amigos Meetings(קראו לגביהן עוד במאמר של מיכאל בלינק למטה).

כמובן שלא נוכל לצפות מראש את כל ההשלכות, הקשרים בין תכונות שונות וכל צרכי הלקוח – אבל עם הזמן ניתן לשפר תהליכי סקירה אלו, בין ע"י ניסיון מצטבר ובין אם ע"י רשימות בקרה של נושאים הדורשים תשומת לב.

הרבה פעמים תהליכים אלו מתמוססים בשל המחשבה כי הם עולים בזמן רב – הן בקריאת ולמידת הגדרות המערכת מראש, והן עלות הדיונים על הנושאים השונים,

אך עלינו לזכור כי הרצון שלנו לחסוך קצת זמן בשלבים אלו – עשוי לעלות זמן רב בהרבה כתוצאה משגיאות וחוסר תשומת לב אשר ישליכו על השלבים הבאים.

אי הגדרת גבולות הסיפור או התכונה בצורה ברורה, יגרמו כמעט בוודאות לעבודה מיותרת של חלק מהגורמים, או לחוסרים אשר יקשו לשלב תכונה זו עם שאר תכונות המערכת.

נקודות נוספות לתשומת לב – הן בדיקות שאנו נוטים (מטעמים הגיוניים לרוב) לדחות לסוף תהליך הבדיקות, כמו בדיקות עומס ושילוב עם תכונות וחלקים אחרים של המערכת.

אז נכון שכאשר תהליכים ופעולות בסיסיות במערכת עדיין מקרטעים, יקשה עלינו לבצע בדיקות אלו במלואן – אך מאידך לעיתים קרובות נוכל לבצע דגימות חלקיות של נושאים אלו, כבר בשלבים מוקדמים בהרבה, ובכך להעלות את תשומת הלב של המפתחים לטיפול מוקדם בנושאים אלו – אשר טיפול מאוחר בהם עשוי לשבש את כל התכונה ולדרוש סבבי בדיקה ותיקון כבדים ומיותרים.

עלינו לנתח את הנושאים העולים בשלבים מאוחרים של הגרסה או סבב הסקראם – במיוחד את אלו שגרמו לאיחורים או לשינוי מהותי – ולנסות ולראות האם היינו יכולים לטפל בחלקם ע"י מיקוד יעיל יותר בשלבים מוקדמים.

חומר קריאה נוסף:

http://www.mkltesthead.com/2013/07/99-ways-workshop-9-test-as-early-as.html

 

נשמח לשמוע רעיונות הערות והארות מכם הקוראים – בחלונית התגובה מטה, ו/או בפורום.

סדרת טיפים זו "כיצד להפוך לבודקים טובים יותר" מתבססת על דיון ב: Software Testing Club

99 Things Testers Can Do To Become Better Testers

ה-eBook החינמי שנוצר בעקבות דיון זה: 99ThingsEbook.pdf

וסדרת פוסטים מאת Michael Larsen בשם: Ways Workshop 99 - בה מיכאל מרחיב על כל אייטם וגם מספק הנחיות כיצד לתרגל הנושא.

 

Early Testing 2

Early Testing 1

 

 

שונה לאחרונה ב ראשון, 31 מאי 2015 05:31

חובה להיות משתמש רשום במערכת בכדי להגיב - ההרשמה/כניסה בכותרת האתר

חדשות מעולם הבדיקות

  • The dragons of the unknown; part 5 – accident investigations and treating people fairly

    The dragons of the unknown; part 5 – accident investigations and treating people fairly Introduction This is the fifth post in a series about problems that fascinate me, that I think are important and interesting. The series draws on important work from the fields of safety critical systems and from the study of complexity, specifically complex socio-technical systems. This will be the theme of my keynote at EuroSTAR in The Hague (November 12th-15th 2018). The first post was a reflection, based on personal experience, on the corporate preference for building bureaucracy rather than dealing with complex reality, “Facing the dragons part 1 – corporate bureaucracies”. The second post was about the nature of complex systems, “part 2 – crucial features of complex systems”. The third followed on from part 2, and talked about the impossibility of knowing exactly how complex socio-technical systems will behave with the result that it is impossible to specify them precisely, “part 3 – I don’t know what’s going on”. The fourth post “part 4 – a brief history of accident models” looks at accident models, i.e. the way that safety experts mentally frame accidents when they try to work out what caused them. This post looks at weaknesses of of the way that we have traditionally investigated accidents and failures, assuming neat linearity with clear cause and effect. In particular, our use of root cause analysis, and willingness to blame people for accidents is hard to justify. The limitations of root cause analysis Once you accept that complex systems can’t have clear and neat links between causes and effects[…]

    21.10.2018 | 12:38 קרא עוד...
  • Implementing RestSharp in REST API automated tests

    I have written before a few times about implementing automated tests for REST APIs using C# (here and here). In those posts, I’ve used a utility method to handle the actual sending of the HTTP request, and another one to read the response. These methods help to illustrate what our automated tests are actually doing. However, I don’t think I need to be bothered with all of that all the time. Generally, in an automated test suite, you don’t want to be building everything yourself from the ground up. Actually, that goes for most things we’re building – that’s why libraries exist! So I looked into a NuGet package that would do what I wanted, and found RestSharp. Using RestSharp really cleaned up my code! For one, it got rid of those utility methods. And let’s be honest, I’m not the most amazing C# developer, and I’m sure there were issues with those methods. And it combines the request to the API and the deserialization of whatever came back all in one line of code, so my tests have fewer lines of code as well. I just needed to add the RestSharp NuGet package to my test project, and add the reference. Let’s take a look at the before and after! Before [Test] public void VerifyGetTodoItem1ReturnsCorrectName() { //Arrange var expectedName = "Walk the dog"; //we know this is what it should be from the Controller constructor var url = _baseUrl + "1"; //so our URL looks like https://localhost:44350/api/Todo/1 //Act var response =[…]

    21.10.2018 | 11:22 קרא עוד...
  • Should We Hire Specialist Testers?

    Should We Hire Specialist Testers? I previously talked about some heuristics for hiring test specialists. There was an assumption in that post that you do, in fact, want to hire specialist testers. But, of course, that is just an assumption. Perhaps you don’t. And before you say “But of course we do!”, let’s talk about this a little bit. Before getting into this, I should provide the basis for how I think about this. In this entire post, I’m going to be skipping over entirely the “traditional” — for lack of a better term — aspects of being a tester. By this I mean writing test cases, test scenarios, creating and running automation, etc. Those are important and are not to be dismissed. When hiring test specialists, those are aspects of the discipline you need to be ferreting out. But they are also the low-hanging fruit in the specialty of testing as a discipline. Testing is much more about the thinking than about the artifacts that result from that thinking. Hiring a test specialist means you agree with that or, at the very least, understand it. And that’s a really important point because in an interview you may ask a test specialist something about a traditional aspect of the discipline but the answer you get will seem to be much more expansive than what you were necessarily looking for. You should be willing to embrace that but also challenge the specialist if you are having trouble seeing the relevance. Interviewers typically want answers but, as[…]

    21.10.2018 | 8:28 קרא עוד...

טיפים

לרשימה המלאה >>