LOGIN
התחברות או הרשמה
Avatar
להמשך הרשמה ידנית – לחץ על כפתור ההרשמה, להרשמה/כניסה מהירה בעזרת חשבון רשת חברתית – לחץ על הלוגו בכותרת

אפס סיסמה - שכחתי את שם המשתמש

שם משתמש
סיסמה
זכור אותי

he icon   en icon

הכירו את לקוחותיכם

נכתב על ידי 
ראשון, 29 יוני 2014 10:21
דרגו כתבה זו
(1 הצבעה)

הכירו את לקוחותיכם

"הכירו את לקוחותיכם" למרות שמשפט זה נשמע דיי טריוויאלי והרי אנו כבודקים אמורים לדעת כי "אנו מייצגים את הלקוח בפני הארגון" הרי שבמרבית המקרים יש עוד הרבה מה לעשות ולשפר בנושא.

האמת היא – כי לא תמיד אנו יודעים מיהם המשתמשים במוצר אותו אנו מפתחים, אלו דרכים ייחודיות יש להם לשימוש במוצר, מהם התנאים הסביבתיים, מהם יכולותיהם ואולי אף מגבלותיהם.

כדוגמא – ה-SMS שתוכנן במקור ככלי לטכנאי רשת הסלולר הפך לפתע לשיטת תקשורת נפוצה ביותר בקרב המשתמשים (וכראייה ניתן לראות כי התכנון המקורי משפיע על יכולותיו – הוא קורס תחת עומס ואינו מבטיח העברת ההודעה תוך זמן נתון)

נושא זה והנושא המקביל לו "עבדו כתמיכת לקוחות לזמן מה" שהועלו ע"י Chris George – הינם 2 הנושאים הראשונים ב-eBook ולא בכדי,

כשאנו באים לתכנן בדיקות למוצר – עלינו לעצור ולחשוב:

מי עומד להשתמש במוצר?מדוע הוא משתמש דווקא בו? מה חשוב לו?באילו תנאים הלקוח עשוי להשתמש במוצר? (ברכבת, במעלית, על חוף הים, או במיטה? , כשהוא לבד או בין קהל, בזמנו החופשי או במקרה חירום?)האם יש דרכי שימוש שונות בהן יבחר בכדי להגיע למטרתו?

אז – איך נוכל להכיר את הלקוח/ה שלנו?

ישנם מוצרים להם קהל ממוקד – ואז ניתן לתאם פגישה ייעודית.
לעיתים ניתן להשתמש בפעילויות של סקרים, כנסים, התקנה או תמיכת לקוחות בכדי לפגוש הלקוחות
רצוי שכל הבודקים ייחשפו לכך – לפחות פעם בשנה.
רצוי לבנות קשרים חמים עם אנשי התמיכה, לשלב אותם בפעילויות הבדיקה ולהיפך (אין כמו שיחה עם לקוח המדווח על תקלה - בכדי להבין את השפעות המוצר עליו), וגם לעודד אותם לאסוף מידע תוך כדי הפעילויות שלהם, לתעד וליידע אותנו על צרכים בהם הם נתקלים וכיצד הלקוח תופס את המוצר.מוצרים אחרים הם גנריים – וכל שנוכל לעשות הוא לנסות לצפות במשתמשים במקומות שונים.אם יש פורום תמיכה – ניתן ללמוד ממנו המון (וכך גם מפורומים גנריים הקשורים לנושא).חיפוש ע"פ מילות מפתח יוביל לתגובות משתמשים בטוויטר, פייסבוק וכד'.
גם מידע הנכתב לגבי כלים דומים יכול לספק מידע רב לגבי צרכי הלקוח.למוצרי Web כנראה שנוכל להעזר בכלים המספקים משוב על דרך השימוש באתר כמו Google-Analytics.תוכנות רבות שומרות לוגים לא רק לגבי בעיות אפשריות אלא גם לגבי הפעולות שבוצעו ומי היה המשתמש שביצע אותן – השגת מידע זה וניתוחו ייתן לנו ידע רב.

לאחר שניתחנו את סוגי וצרכי הלקוחות שלנו – נוכל להגדיר פרופילים ובעזרתם לבנות תאור של מקרי שימוש – אשר ישמשו אותנו כבסיס לבדיקות וכמשוב לדרישות/הגדרות המערכת.

ככול שנכיר טוב יותר את הלקוחות – נוכל לדעת גם כיצד כל תוצר או בעיה משפיעים עליהם, ובעזרת ידע זה להגדיר טוב יותר את חומרת הבעיות שאנו מוצאים ולהשפיע על קדימות הטיפול בהם.

 

חומר קריאה נוסף:

http://www.mkltesthead.com/2013/07/99-ways-workshop-1-get-to-know-your.html 

http://www.mkltesthead.com/2013/07/99-ways-workshop-2-work-first-line.html 

http://blog.ruberto.com/2013/06/engage-customers-directly-to-build-high-quality-software

 

נשמח לשמוע רעיונות הערות והארות מכם הקוראים – בחלונית התגובה מטה, ו/או בפורום.

סדרת טיפים זו "כיצד להפוך לבודקים טובים יותר" מתבססת על דיון ב: Software Testing Club

99 Things Testers Can Do To Become Better Testers

ה-eBook החינמי שנוצר בעקבות דיון זה: 99ThingsEbook.pdf

וסדרת פוסטים מאת Michael Larsen בשם: Ways Workshop 99 - בה מיכאל מרחיב על כל אייטם וגם מספק הנחיות כיצד לתרגל הנושא.

 

 KnowYourCustomers

 

שונה לאחרונה ב ראשון, 29 יוני 2014 10:38

חובה להיות משתמש רשום במערכת בכדי להגיב - ההרשמה/כניסה בכותרת האתר

חדשות מעולם הבדיקות

  • The unopinionated tester

    In a recent standup I was (flippantly) accused of being a "typical tester" because we were discussing a point that wasn't clear in the spec and I refused to offer an opinion over what the interpretation should be. It's not that I didn't have an opinion (I have many, as frequent readers of this blog will be all too aware), but in this particular case it wasn't an opinion that was needed; it was a decision. I won't go into the details, but there were a few ways the item in question could have been implemented, all equally valid. I felt that as a tester it wasn't my place to take that decision; my role is to ensure the decisions taken have been implemented correctly. Thinking back on this a few days later I realised that this was an important distinction to make when testing; while I may have a number of ideas of how a particular implementation can be improved, it's not appropriate to try and influence the solution based purely on my own thoughts. I need to keep my opinions to myself.Testers potentially have a lot of power; particularly when specifications are not as detailed as they could be, the raising of a defect can easily turn into a dictation of your whims and desires rather than a description of how the solution does not match the design. Not that there isn't a place for a tester to have views; particularly in a more agile sort of project, a[…]

    14.12.2018 | 3:48 קרא עוד...
  • Five for Friday – December 14, 2018

    I am going to take the rest of the year off from bullet points (and computers as much as I can) while I catch up on rest and other odds and ends. That said, here’s the final five for 2018. A huge, HUGE shoutout to heytaco – they have a fun “reward” system for slack teams, and they gave us a sweet deal on tacos for oneofthethree.slack.com. Truly a class act. I never thought about what made a company a “tech company” until I read this article. I enjoy reading stories about quality in other industries, and I especially enjoyed  this article on What You Miss When You Don’t See Quality as a System Holy shit is this a good article on how Netflix plays stuff on your computer. I gave a workshop and a keynote at the Test Leadership Congress in NYC last spring, where Anna Royzmann organized and hosted. Apparently, she has had some medical problem in Turkey – a friend of hers has started a gofundme to help with her. I/ABTesting made a donation to her cause, and I hope a few readers do too.

    14.12.2018 | 2:26 קרא עוד...
  • Blog Review 2018

    Blog Review 2018 And soon we are heading into 2019 and as a tradition of my blog, I always take the opportunity to look back what happened in the last year. The year 2018 was different for me. In terms of blogging and working. I shifted my focus from writing on my own blog to other blogs to support them with hopefully valuable content. Also as a tradition I like to share numbers about my readers, where there are coming from how many of you visited my blog and so on. However, I can’t deliver this information to you anymore. The reason is simple, thanks to new GDPR law in Europe, I removed ALL the tracking from the blog. I have no idea where you are coming from and how often you are here. But that is totally OK for me and I think for you as well . Highlights My testing highlights for this year where the 3 conferences I attended as a speaker. One of my favorite testing conferences on this planet are the Nordic Testing Days in Tallinn. Nordic Testing Days starting now @nordictestdays #softwaretesting #NTD2018 pic.twitter.com/PBBCPsJ73l — Daniel Knott (@dnlkntt) June 7, 2018 That escalated quickly with @nordictestdays @FriendlyTester #NTD2018 pic.twitter.com/CXJ3KmTs4P — Daniel Knott (@dnlkntt) June 6, 2018 It was fun to meet all the testing friends again and to have a nice speakers event, as you can see on the picture above . Next highlight was the first one day testing conference in Porto, organized by the guys[…]

    14.12.2018 | 4:52 קרא עוד...

טיפים

לרשימה המלאה >>