LOGIN
התחברות או הרשמה
Avatar
להמשך הרשמה ידנית – לחץ על כפתור ההרשמה, להרשמה/כניסה מהירה בעזרת חשבון רשת חברתית – לחץ על הלוגו בכותרת

אפס סיסמה - שכחתי את שם המשתמש

שם משתמש
סיסמה
זכור אותי

he icon   en icon

בכדי להוסיף פוסט בבלוג יש להרשם או להתחבר - ההרשמה/כניסה מתבצעת מכותרת האתר.

מהן תכונות האופי הנדרשות מבודק?

נכתב על ידי 
שישי, 17 ינואר 2014 10:10
דרגו כתבה זו
(3 הצבעות)

מהן תכונות האופי הנדרשות מבודק?

נתחיל מבדיחה:

    בדיקות הן עבודה לפולניה –

תמיד למצוא מה אחרים לא עשו כראוי ולהעיר על כך... cool

 

ישנן תכונות שממש מזוהות עם עבודת הבדיקות:

* שיטתיות, סדר

* קפדנות – תשומת לב לפרטים - כישרון לאתר "נקודות עיוורות" שאף אחד לא חלם עליהן.

* ראייה מערכתית (ההבדל המהותי מול תכנת אשר נכנס לפרטים אך פחות רואה ההקשר)

* יכולות תקשורת/התנסחות בעברית ואנגלית, היכולת לחלץ מידע מאנשים,

* חשיבה יצירתית ומחוץ לקופסא (המתכנתים מקבלים הגדרות ומיישמים על פיהם - אנו הבודקים צריכים לנחש היכן יכלו לטעות ומה שכחו)

* סקרנות - יכולות למידה עצמית ויכולות הבנה גבוהות

* כושר ניתוח

* התמדה - היכולת להתמודד גם עם עבודות "שחורות" או "סזיפיות"

* יצר למצוא היכן המערכת תכשול, והיכולת לזכור מקרים אלו ולהקיש מהם בדיקות עתידיות.

* אמפתיה (ראו ציטוט של אבי ע. בהמשך)

 

ולעומתן אחרות אשר רצויות במקצועות רבים וגם בבדיקות:

* יחסי אנוש

* יכולות עבודה בצוות - שיתוף יידע וכלים

* עמידה בלחץ

* חריצות

* סבלנות וסובלנות

* מנהיגות יוזמה ונכונות להתחדש

 

ראו גם קובץ מצורף (יתווסף בהמשך השבוע) - מה נדרש ממהנדס בדיקות – נכתב ע"י דני אלמוג

 

אמפתיה - מתוך מה שכתב דר. אבי עופר בפורום: אמפתיה - "הזדהות" אבל יותר מזה. היא נכונות להיכנס למצבו והרגשותיו של הזולת, אפילו אם איננו מסכימים עימו...

לבודקים היא חשובה במיוחד משום שהם בתפקיד המבקר, מביא הבשורות הרעות, רואה השחורות המקצועי, ואת זה אף אחד לא אוהב ובודאי לא המפתח שהשקיע את מיטב מרצו וכשרונו בקוד שכתב. לכן אמפתיה מצד הבודק היא מרכיב חשוב בפסיכולוגיה של הבדיקות, ומאפשרת לו להשתמש בביקורת בונה (קונסטרוקטיבית) באופן שיסייע למפתחים להשתפר מבלי להתעמת איתם.

(ותוספת שלי – היא חשובה גם בכדי שהבודק יבין את צרכי המשתמש ויוכל לשקפם בתהליך הבדיקות.)

 

 

איזה ידע נדרש לבודק תוכנה טוב?

מעבר לתכונות האופי, בודק זקוק גם לידע רב,

הפירוט הבא נכתב בפורום בתפוז ע"י דב צפוני  05/09/06 (והותאם מעט על ידי)

ארבעה תחומים הנדרשים לבודק התוכנה:

1. ידע על המוצר הנבדק, כולל ידע של עולם התוכן אליו מכוון המוצר (למשל תקשורת, מובייל, ווב, בנקאות, רפואה)
(לעיתים קרובות יותר קל ללמד בעל מקצוע מהתחום הטכני כיצד לבדוק, מאשר ללמד בודק את התחום הטכני של המוצר.)

2. ידע של מתודולוגיית בדיקות, כולל דרכים לתכנון בדיקות, כלי בדיקה כאלו ואחרים, תהליכים ומסמכים.

(לא מספיק למצוא הבאגים - חשוב לחפשם ביעילות ולמצוא הדברים החשובים מוקדם ככל הניתן - בכדי שיספיקו לתקנם.
כאן בא לביטוי תוכן הסילבוס של ISTQB)

3. ידע במבנה המחשב, בתוכנה, חומרה, מערכות הפעלה, תכנות, סקריפטים, כלים שונים, רשתות ומה לא.

(ידע זה נרכש לרוב בלמידת תואר רלוונטי, אך ניתן להשלימו בעזרת קורסים שונים ולימוד עצמי ויש להקפיד לשמור על עדכניותו)

4. ידע בתחומים "רכים" יותר, כמו ניהול פרוייקטים, תיעוד, תקשורת, עבודה בצוות, עבודה בצוות מבוזר וניהול זמן.

 

אי אפשר למצוא בודק תוכנה שיודע הכל ומצטיין בכל תכונות האופי שמניתי. לעומת זאת, צוותים יכולים להכיל את כל הידע ותכונות האופי הללו. 
לכן משתדלים לבנות צוותים הטרוגניים שבהם יהיו מומחי תוכן, מומחי IT, מומחי בדיקות, ביצועיסטים מהירים, לעומת חקרנים שצוללים לעומק.

ארחיב ואומר כי - במרבית המקרים ככול שהבודק בעל רקע נרחב יותר, הוא יוכל למצוא שפה משותפת ולשתף פעולה ביעילות רבה יותר עם גורמים שונים בתהליך הפיתוח, להפיק יותר רעיונות לבדיקה, ולהבין יותר טוב כיצד "לתקוף" את המערכת בכדי למצוא את נקודות החולשה שלה לתקשר אותן ובכך לקדם את תיקונן.

מאידך – לעיתים יש יתרון דווקא לחוסר ידע – שהרי משתמשים רבים אינם בעלי ידע טכני מעמיק אם בכלל, ומה שברור וקל לאיש הייטק מנוסה, סביר מאוד שיהיה קשה להבנה לציבור הרחב ובמיוחד לאולוסייה המבוגרת שלא גדלה עם חידושים טכנולוגיים אלו.

לכן – מעבר לכך שהבודק צריך לזכור מי אוכלוסיית היעד של המוצר, לעיתים רצוי להוסיף גם משתמשים לא מנוסים אשר יזהו כשלים במערכות המיועדות לטווח משתמשים רחב.

 

עם כל זאת, עולמו של הבודק הנו עצום ורב, וגם אם למד את כל החומר שהוגדר מעל – עדיין חלק ניכר מיכולותיו של הבודק נובע מהניסיון, מבאגים בהם נתקל בעבר אשר מהם הוא מקיש לגבי נקודות כשל אפשריות בתכונה החדשה אותה הוא בודק, ולכן תהליכי החניכה, והלימוד המתמיד מקריאת באגים של אחרים, מאמרים וחומר טכני – הם שיהפכו בודק בעל פוטנציאל לבודק טוב – אשר עולה על הבאגים החשובים ללקוח מוקדם ככל הניתן.

 

חומר קריאה מענין להרחבת הנושא:

http://books.google.co.il/books?vid=ISBN0471469122&id=tzI4S5x5smkC&pg=PA21&lpg=PA5&dq=the+psychology+and+economics+of+program+testing&sig=qctH-tTAF1WaPy&redir_esc=y#v=onepage&q=the%20psychology%20and%20economics%20of%20program%20testing&f=false

 

זהו המאמר השני בסדרת ההקדמה והיכרות עם מקצוע הבדיקות,

למאמר הראשון:  יום בחיי בודק – מהו בעצם מקצוע הבדיקות, בפן הפרקטי - יום-יומי?

 

אשמח לשמוע כאן ובפורומים מה דעתכם על הנושא, וכיצד הייתם מרחיבים מאמרים אלו,

מקווה שנהנתם והשכלתם,  (ובעיקר שהבנתם כי עליכם להמשיך וללמוד בעזרת הפורומים והכתבות)

קובי הלפרין - halperinko@

שונה לאחרונה ב שישי, 17 ינואר 2014 10:47

חובה להיות משתמש רשום במערכת בכדי להגיב - ההרשמה/כניסה בכותרת האתר

טיפים

לרשימה המלאה >>