LOGIN
התחברות או הרשמה
Avatar
להמשך הרשמה ידנית – לחץ על כפתור ההרשמה, להרשמה/כניסה מהירה בעזרת חשבון רשת חברתית – לחץ על הלוגו בכותרת

אפס סיסמה - שכחתי את שם המשתמש

שם משתמש
סיסמה
זכור אותי

he icon   en icon

בכדי להוסיף פוסט בבלוג יש להרשם או להתחבר - ההרשמה/כניסה מתבצעת מכותרת האתר.

ניסיון לעשות קצת סדר בתפקידי אוטומציה בבדיקות.

נכתב על ידי 
רביעי, 08 ינואר 2014 06:35
דרגו כתבה זו
(3 הצבעות)

ניסיון לעשות קצת סדר בתפקידי אוטומציה בבדיקות.

יש שמערבבים ויש שמבדילים בין פעילויות אוטומציה...   כמו בכל מונח במגדל בבל של המקצוע שלנו.

הנושא נדון מס' פעמים בפורומים וכעקרון צריך להפריד בין תפקיד תשתיות אוטומציה לתפקיד השמת אוטומציה.

 

תפקידי אוטומציה מתחלקים לשני תפקידים:

  1. עבודת תכנות, להכנת כלים ותשתיות שיאפשרו לכתוב על גביהם סקריפטים למימוש בדיקות בעזרת אוטומציה – להל"ן תשתיות אוטומציה.

דורש יכולות תכנות, אך כמעט לא יכולות בדיקה.

  1. עבודת בדיקות, שימוש בכלים שמעל בכדי להמיר או ליצור בדיקות חדשות, להריצן ולתחקר את תוצאותיהן – להל"ן השמת אוטומציה.

דורש יכולות בדיקה, ניתוח וחקירת תוצאות ובעיות, אך מעט מאוד יכולות תכנות (כמובן בתלות באיכות התשתיות)

 

הרחבה נוספת:

אנשי תשתיות אוטומציה - תפקידם לספק סביבת עבודה יעילה לבודקים אשר ממשים בדיקות ע"י אוטומציה.

הינם מתכנתים לכל דבר ולכן רצוי שיהיו מתכנתים מנוסים + רקע בעבודה במקום מסודר - כך שישתמשו בשיטות עבודה כמו בכל פרויקט תוכנה - תכנון, תיעוד, SVN-CM, PeerReview ...

לתפקיד זה כמעט ולא משנה אם יש רקע בבדיקות (שהרי את הדרישות למערכת הם מקבלים ממנהלי קבוצת הבדיקות).

לצערנו הרבה אנשי תשתיות "התגלגלו" לתפקיד ללא רקע מספק - ודבר זה פוגם ביעילות התהליכים ושיטות העבודה בחברות רבות.

כאשר לא מתייחסים לתשתיות אוטומציה כפרויקט תוכנה לכל דבר (החל מהתיעוד, דרך CM ועד לבדיקה ראויה של התוצר), הרי שמקבלים סביבות לא יעילות וקשות לתחזוקה.

דבר זה ייפתר אך ורק כשעוד מתכנתים שלמדו לעבוד בצורה מסודרת בתפקידים אחרים, יצטרפו ויקדמו פעילויות אוטומציה.

המצב בו עדיין חלק ניכר מהם הם בודקים שהתגלגלו לאוטומציה - הנו בעוכרינו - וגורם ללא מעט כישלונות במימוש אוטומציה ותחזוקתה.

(היתרון היחיד הוא שאולי הם בודקים את תוצריהם טוב יותר )

 

אנשי השמת אוטומציה – משתמשים בסביבה מוכנה מראש ומנצלים בעיקר ידע בבדיקות לצורך תכנונן ומימושן, כמו גם הרצתם ותחקור התוצאות שהינה מומחיות בפני עצמה.

אלו אמורים לבקש מאנשי התשתיות את הכלים הנוחים והיעילים הנדרשים להם.

הם משתמשים בתשתיות למימוש בדיקות שכבר תוכננו לבדיקות ידניות או שמתוכננות ישירות לצרכי אוטומציה לכדי מקרי בדיקה,

הם גם מריצים ומתחקרים את התוצאות - ולמעשה הם יותר אנשי בדיקות מאשר תכנתים.

לאלו מספיק רקע והבנה של צורת המחשבה בתכנון אלגוריתם, ורמת ההיכרות הנדרשת עם תכנות - תלויה בתשתיות עליהן הם עובדים - עם KDT אינם צריכים לדעת תכנות כלל, אך אם סביבת כתיבת מקרי הבדיקה הינה בשפה עילית - הרי שיזדקקו להיכרות נרחבת יותר עם שפה ספציפית זו - למרות שלרוב (אם עובדים נכון) הם בעיקר ישתמשו בפונקציות מוכנות.

 

קובי הלפרין - halperinko@

 

חובה להיות משתמש רשום במערכת בכדי להגיב - ההרשמה/כניסה בכותרת האתר

חדשות מעולם הבדיקות

  • Fifteen Free Tools to Help With Testing

    Fifteen Free Tools to Help With Testing There are a great many articles, blog posts, and presentations that discuss automation frameworks and strategies.  But even the most robust automation framework won't eliminate the need to do exploratory testing.  There will always be situations where we need to generate a large amount of text to test a text field or where we need to encode a string in HTML to test for cross-site scripting.  In this week's post, I share fifteen of my favorite free tools that make testing faster and easier.  Text Tools:1. Letter Count:  This tool will count the characters or words in a block of text.  I use it for creating strings with a specific character count when I test text fields.2. Lorem Ipsum Generator: I use this tool when I need to generate large amounts of text for text fields where a user will be able to enter several paragraphs of text.3. Convert Case: This tool comes in handy when I'm testing with Postman and my assertions are expecting the exact casing for string comparison.  Convert Case will set all the characters in a string to lower case, upper case, sentence case, alternating case, and more.JSON Tools:4. Pretty Print: JSON objects need indentation to be easily readable.  This tool will take care of all of the indentation and spacing for you.  This is especially helpful when you receive flattened JSON in a response and you want to be able to read through it.5. Online JSON Viewer: This tool will flatten your JSON for you by removing[…]

    15.12.2018 | 2:14 קרא עוד...
  • Hacking Password Reset Functionality

    Hacking Password Reset Functionality So I have recently returned from 3 months travelling around Colombia and Central America and I am ready to get back to work! One thing that stayed with me during my travels is the amount of time technology would generally appear in conversations from Bitcoin to GPS systems – this gave me further motivation to expand my career in this varied and extremely interesting field. I recently got an email from Pluralsight with an invitation to use the platform for their free weekend, so I thought it would be a good opportunity to take some security classes. Especially considering one of my 2019 goals is to complete the CEH qualification. The course I decided to do focused on web hacking password reset functionality. Please continue reading to learn more about the various ways password reset functionality is vulnerable to attacks. There are generally 3 different ways to reset user password on websites: Password reset links (by far the most common) Generating a new Password which is sent (in plaintext) to the users email Question and Answer style A typical password reset link could look like this: https://example.com/reset.php?token=12345ab6 or it could look like this, using two parameters -> user ID and token https://example.com/reset.php?userId=12345&token=12345ab6 The userId parameter is unnecessary in the second example, as each token should be unique to the user, making the userId parameter arbitrary. A vulnerability which can be easily fixed is that the link should only be valid for a certain amount of time (enough time for the[…]

    15.12.2018 | 1:20 קרא עוד...
  • I Represent the User! And We All Do

    As a tester, I try to represent the interests of users. Saying the user, in the singular, feels like a trap to me. There are usually lots of users, and they tend to have diverse and sometimes competing interests. I’d like to represent and highlight the interests of users that might have been forgotten or overlooked. There’s another trap, though. As Cem Kaner has pointed out, it’s worth remembering that practically everyone else on the team represents the interests of end users in some sense. “End users want this product in a timely way at a reasonable price, so let’s get things happening on schedule and on budget,” say the project managers. “End users like lots of features,” say the marketers. “End users want this specific feature right away,” say the sales people. “End users want this feature optimized like I’m making it now,” say the programmers. I’d be careful about claiming that I represent the end user—and especially insinuating that I’m the only one who does—when lots of other people can credibly make that claim. Meanwhile, I aspire to test and find problems that threaten the value of the product for anyone who matters. That includes anyone who might have an interest in the success of the product, like managers and developers, of course. It also includes anyone whose interests might have been forgotten or neglected. Technical support people, customer service representatives, and documentors spring to mind as examples. There are others. Can you think of them? People who[…]

    15.12.2018 | 11:33 קרא עוד...

טיפים

לרשימה המלאה >>