LOGIN
התחברות או הרשמה
Avatar
להמשך הרשמה ידנית – לחץ על כפתור ההרשמה, להרשמה/כניסה מהירה בעזרת חשבון רשת חברתית – לחץ על הלוגו בכותרת

אפס סיסמה - שכחתי את שם המשתמש

שם משתמש
סיסמה
זכור אותי

he icon   en icon

בכדי להוסיף פוסט בבלוג יש להרשם או להתחבר - ההרשמה/כניסה מתבצעת מכותרת האתר.

יום בחיי בודק – מהו בעצם מקצוע הבדיקות, בפן הפרקטי - יום-יומי?

נכתב על ידי 
שבת, 21 דצמבר 2013 18:46
דרגו כתבה זו
(2 הצבעות)

יום בחיי בודק – פוסט קצר המיועד להציג בפני אלו השוקלים להכנס למקצוע הבדיקות, מהו בעצם המקצוע - מה זה בדיקות, בפן הפרקטי - יום-יומי, ואילו משימות עושה הבודק, עם מה עליו להתמודד, מה עושה לנו כיף ומה מתסכל – מבלי לייפות.

(פוסט זה נסמך בין השאר על דיונים רבים שנכתבו ע"י חברי פורום  " בקרת איכות תוכנה – QA" במהלך השנים)

 

מה זה בכלל בדיקות?

יש כל מיני הגדרות למושג בדיקות תוכנה, אם להציג זאת בפשטות:

בדיקת תוכנה היא הפעלה שיטתית של תוכנה במטרה למצוא בה באגים ולהפיק מידע לגבי איכות התוכנה לבעלי הענין.

תפקיד נוסף הוא מניעת שגיאות במהלך הפיתוח ע"י בחינה מוקדמת של תכנון המוצר.

 

בפורומים השונים אנו נתקלים כמעט מידי יום באנשים ששמעו ממכרים כי מקצוע הבדיקות הנו דבר קל, והדרך המהירה להכנס לעולם ההייטק ה"זוהר" ולעשות מיליונים..., רבים למדו כבר מקצוע זה או אחר אם באוניברסיטה או במסגרות אחרות, לא הצליחו למצוא עבודה (המפרנסת בכבוד) ולכן מחפשים את הדרך הקצרה להשיג עבודה מכניסה.

בכדי לקחת החלטה על בחירת מקצוע, רצוי שהמועמדים יבינו תחילה מה זה אומר מבחינתם, האם המקצוע הנ"ל מתאים לצרכיהם ואופיים, כמו גם האם הם מתאימים לצרכי המקצוע – כי אם לא תהיה התאמה – בסוף יצאו מתוסכלים וללא עבודה.

תאורטית - נדרש מעין סרטון תדמית למקצוע – אך מכיוון שלא הצלחתי לארגן הכנתו (עדיין? cool) נתחיל מתאור כתוב:

 

בגדול בזמן שתכנתים עוסקים בעיקר בכתיבת קוד (לרוב לבד מול המחשב) ונכנסים לעומקו של הקוד אותו הם כותבים אך פחות מסתכלים על התמונה המלאה, הרי שבודקים מנסים לזהות את הכשלים בתכנון המערכת ובמימוש (בהנחה שתכנתים הם בני אדם וכמו כולנו עושים טעויות), עבודת הבודקים דורשת ראייה מערכתית של המוצר, משמעויותיו ללקוחות השונים, תאימותו לסטנדרטים בתעשייה וכד'.

צורת הראייה של בודק היא הפוכה מזו של תכנת - תכנת חושב איך משהו אמור לעבוד, ובודק צריך לחשוב איך להפיל את המערכת ובאילו תנאים היא לא תעבוד - אך זהו דבר ששניהם יכולים להתרגל אליו.

 

תפקיד הבודק מתחלק למספר פעילויות:

לרוב ישנן תקופות (מימים עד שבועות) בהן מתמקדים יותר בפעולה אחת מתוך אלו, אח"כ עוברים לשלב הבא וכד'.

1. לימוד הפן הטכני של המוצר או התכונה שאותה אנו מתעתדים לבדוק,

2. ניתוח המידע המהווה בסיס לבדיקות,

3. Review - בחינה של מסמכי הגדרה בכדי להקדים ולמצוא בעיות בהגדרה, בחינת מסמכי בדיקות שכתבו חברים לקבוצה וכד'.

   לרוב מתבצע בשני שלבים:

      א. החזרת משוב מקדים על הגדרות המערכת בקריאה עצמית.

      ב. השתלבות בישיבה עם משתתפים מתפקידים שונים.

4. תכנון והגדרת הבדיקות - לרוב תוך כדי כתיבת מסמך בפירוט כזה או אחר (ב-וורד/אקסל או בכלי ניהול בדיקות ייעודי),

5. הקמת סביבת העבודה / עמדות בדיקה - ארגון המחשבים, תשתיות, ציוד הבדיקה, תוכנות עזר וכן הלאה,

6. ביצוע בדיקות ידניות בפועל (בחדר מול מחשב, או במעבדה אם יש גם חומרה ייעודית במוצר - ע"פ מסמכים ו/או ע"פ לימוד והעלאת רעיונות תוך כדי הבדיקה),

כלומר שימוש בפרוצדורות שכתבנו או שאחרים כתבו בכדי להפעיל המוצר תוך כדי חיפוש אנומאליות הן מבחינת חוסר תאימות לדרישות הכתובות והן מבחינת צרכי המשתמש כפי שאנו מסוגלים לנחש אותם.

לרוב חלק זה תופס זמן ניכר מעבודתנו.

תוך כדי ריצה - לרוב נעדכן מסמך תוצאות והתקדמות.

7. פיתוח בדיקות אוטומטיות,

8. הרצת בדיקות אוטומטיות וניתוח תוצאותיהן,

9. זיהוי תופעות שעשויות להחשב כבאגים - במידה ונמצא בעיה - נתחקר אותה בעצמנו ו/או בעזרת המתכנתים, נשתדל לזהות המקור, נאסוף מידע ולוגים, ונדווח לגביה.

10. דיווח באגים - במערכות דיווח / תוכנה לניהול באגים,

11. מיקוח האם הבאג הוא אכן באג?, עד כמה הוא חמור?, והאם צריך לתקנו לאלתר או לדחות את הטיפול בו.

12. אחרי שתתקבל גירסת תיקון - נחזור לבאגים אלו ונוודא כי התיקון בוצע כראוי, אכן טיפל בבעיה ולא הכניס בעיות חדשות סביב התכונה שכבר נבדקה- כתוצאה מן הטיפול בקוד במהלך התיקון.

 

כשמסיימים עם תכונה אחת, עוברים לבאה אחריה, אח"כ לבדיקות מערכתיות, החלטה על שיחרור גירסה

וכך חוזר חלילה...

 

החלק היפה בעולם הבדיקות – הנו הגיוון והידע הנרחב לו אנו נדרשים – כאשר במהלך כל גירסה חדשה אנו נתקלים במגוון תכונות חדשות שעלינו ללמוד.

תכנון הבדיקות הנו משימה מאתגרת – כי בניגוד לתכנתים אשר מקבלים הגדרות דיי מדוייקות לגבי מה נדרש לפתח, אנו הבודקים צריכים בעיקר לנחש היכן ישגו התכנתים, ובאילו נקודות עשוי להכשל המוצר.

אמנם תחילה המוצר אותו נקבל נראה כמקבץ בעיות אין סופי – אך עם הזמן כיף לראות את המוצר קורם עור וגידים, והופך למוצר יציב ויעיל אשר ישרת נאמנה את המשתמשים.

 

מאידך – יש גם פן מתסכל, כאשר במוצר וותיק יש לחזור ולוודא בכל גירסה מחדש כי תכונות ישנות לא נפגמו – ולכן לעיתים נבצע שוב, ושוב בדיקות לאותו הנושא.

לעיתים קרובות אין מספיק זמן, כ"א ותקציב בפרוייקט לתקן את כל הבאגים שמצאנו, ולכן יגדירו קדימויות לטיפול, וידחו תיקון באגים פחות חשובים לגירסאות אחרות אם בכלל – על הבודק להפנים ולדעת להתמודד עם מצב זה, ועדיין להמשיך ולתעד את ממצאיו – כאילו כולם יתוקנו.

פעמים רבות, מכיוון שתהליך הבדיקות הינו בשלבים האחרונים של הפיתוח, כל האיחורים מצטברים ולכן הלחצים על קבוצת הבדיקות הנם גבוהים יחסית, עד כי לעיתים נדמה שמבקשים מאתנו לבצע קסמים בכדי לעמוד בלוחות הזמנים.

(כמו שנאמר – "למה האחרונים תמיד בסוף" laugh )

 

זוהי כתבה ראשונה בנושא הבדיקות - כיצד נכנסים למקצוע הבדיקות - ומהן התכונות הנדרשות מבודק - לטובת אנשים המעוניינים להכנס למקצוע.

אתם מוזמנים לקרוא עוד בנושא הדרכות לבודקים חדשים בתת-הפורום המיועד לכך:

http://itcb.org.il/index.php?option=com_kunena&view=category&catid=8&Itemid=632

 

קובי הלפרין - halperinko@

שונה לאחרונה ב ראשון, 22 דצמבר 2013 17:01

חובה להיות משתמש רשום במערכת בכדי להגיב - ההרשמה/כניסה בכותרת האתר

חדשות מעולם הבדיקות

  • 10 Amazing Reasons to Attend TestBash Brighton

    by Rosie Sherry Want to go to TestBash Brighton , but struggling to put good reasoning together for yourself or your boss ?   There’s no doubt that the world of conferences, software testing and TestBash has changed in the past few years.  In the case of TestBash(es) we’ve evolved and grown in many different ways, I thought it would be helpful to point out some key points and ideas we are working on. Belonging ‘I feel like I belong.  I now understand what TestBash is all about.’  This is one of the most frequent comments we get.  I've heard it many times over the years. For some it can be an almost instant feeling. For others it  can take years for people to get around to coming along to a TestBash.  And sometimes it even takes a few TestBashes for them to get into the flow of it . When we talk about community we mean it.  When you come to a TestBash - you are welcome and you belong.   Sometimes these things take practice and effort. You may look around and feel that people connect with others more easily, whilst you are struggling.  This is a natural way to feel and to be clear, what you see is not always the truth. People at TestBash are always practicing, seeking and exploring ways to connect better.  The more you put in, the more you will get out.  We work hard to encourage everyone to help each other out.  Just[…]

    13.01.2019 | 6:00 קרא עוד...
  • TestBash Manchester: TestBash Of The North

    The North remembers what an absolute belter TestBash Manchester 2018 was, so we are coming back, Manchester! For a fourth time! And, we can’t flipping wait! It going to be a spectacular action-packed week-long extravaganza at The Lowry , filled with opportunities to learn, network, have fun, and of course, space to reflect on all that’s going on. Here’s the itinerary for the week: Automation In Testing (Monday 30th September - Wednesday 2nd October) - a fantastic three-day training course taught by Richard Bradshaw and Mark Winteringham. You’ll learn all about the current state of automation, how to design and implement reliable, targeted automated checks, and create new automation tools to test products at your company. TestBash Workshops (Wednesday 2nd October) are a series of ½ day workshops, some of which focus on technical testing and some on the softer skills a tester needs. A workshop ticket gives you the chance to choose two workshops that appeal to you on a first come, first served basis. TestBash (Thursday 3rd October) is our original software testing conference. It’s a single track event, meaning every talk is a keynote and all attendees have lots to talk about during the breaks and socials. Expect a balance of talks that cover the important aspects of testing, quality and working in software development. It’s fun-filled, jam-packed day! Test.bash(); (Friday 4th October) is our technical testing and automation focussed conference. It’s a single track event, with fun and unique elements sprinkled throughout. Expect talks that include[…]

    12.01.2019 | 6:00 קרא עוד...
  • December RoundUp of All Things MoT

    December was a great month, a nice end to 2018.  We're all ready for 2019 and no doubt full of resolutions.  Is one of them to  speak at a TestBash ?  Or maybe to focus on your professional growth with a  pro member account ?       The Club A few selected discussions from  The Club  that we thought you might find interesting. How to test a mobile game?  posted by nitin1387. When you're new to mobile games testing, it can be difficult to know where to start or what skills are transferable. Do you have  beef  with the idea that anyone can test software?  posted by rosie. How do you respond to the arguments that anyone can test software, so professional software testers are not needed, in a meaningful way? How Would You Test An ATM?  posted by heather_reid. What behaviour would you expect, and not expect, from the ATMs you use? Test Team Structure  posted by inkyfreak. What way are teams in your organisation structured and what have you found to be the most effective structure for test teams? Your Most Used or Favourite Swag Item  posted by heather_reid. We're mindful of the environment and keeping waste levels low at MoT, so we're wondering what swag items you use every day no matter where you got them from.   The Club Ninja Each month we select one of our Club users to be our  Ninja of the Month .  Our Club Ninja this month is Tuan Tran!  […]

    9.01.2019 | 6:00 קרא עוד...

טיפים

  • מבט מערכתי לבודקים – Systems Thinking
    מבט מערכתי לבודקים – Systems Thinking מבט מערכתי לבודקים – Systems Thinking התכונה או מערכת אותה אנו בודקים - אינה מנותקת משאר העולם, תיקון בנקודה אחת – עשוי להשפיע ולפגוע בנקודות אחרות, ולכן על הבודק להכיר את המערכת והקשרים בין חלקיה. כמו…
    קרא עוד...
  • הכירו את לקוחותיכם
    הכירו את לקוחותיכם הכירו את לקוחותיכם "הכירו את לקוחותיכם" למרות שמשפט זה נשמע דיי טריוויאלי והרי אנו כבודקים אמורים לדעת כי "אנו מייצגים את הלקוח בפני הארגון" הרי שבמרבית המקרים יש עוד הרבה מה לעשות ולשפר בנושא. האמת היא…
    קרא עוד...
לרשימה המלאה >>